Otäck ett kontrollerat sätt

"Big Driver" bygger på en ganska hemsk historia av Stephen King. Därför var det med viss oro jag läste att den skulle filmas för amerikansk TV där man inte alltid kan visa vad som helst. Filmen handlar om författarinnan Tess Thorne som gjort sig ett namn på en serie böcker om ett gäng pensionerade damer som löser brott. När filmen börjar ska hon precis iväg och göra ett framträdande. Så långt går allt väl och alla uppskattar hennes insats. När det så är dags att åka hem får hon tipset att ta en annan väg som ska gå fortare. Tess nappar men efter en stund inser hon att vägen är ganska så dålig och enslig. Och ungefär då kör hon dessutom över några plankor med spikar i. Punkteringen är ett faktum. Men hjälpen dröjer inte länge. En stor man som enligt Tess har på sig sin bil mer än han att sitter i den erbjuder sig att hjälpa henne. Men i stället våldtar han henne upprepade gånger, misshandlar henne och lämnar henne i en bäck för att dö. Tess överlever dock och frågan är nu hur hon går vidare…

Det är ganska uppenbart vad det obehagliga i filmen är men Lifetime som TV-kanalen som visade filmen i USA heter och Richard Christian Matheson (son till den legendariske Richard Matheson) som skrivit manus visar inte mer än absolut nödvändigt för att man som tittare ska förstå hur rå mannen som överfaller Tess är och jag tycker man lyckas balansera det bra.

Tess spelas av Maria Bello och Olympia Dukakis spelar en av hennes karaktärer som hon pratar med när hon känner sig pressad. Balansen mellan att Tess är galen som pratar med sina karaktärer och att hon gör det för att få stöd är precis lagom. Man förstår att hon genomgått ett trauma men samtidigt har en livlig fantasi. Will Harris spelar gärningsmannen, som även gett historien sitt namn, på ett ypperligt sätt och i en liten roll ser vi även rocklegendaren Joan Jett.

När det gäller filmatiseringar av Stephen Kings historier är det ofta rätt mycket som går fel men här tycker jag att man lyckats med det mesta. Kanske känns förklaringen till hur allt hänger ihop lite långsökt men man får till det och det fungerar. Bra skådespelarinsatser, bra manus och bra effekter lever här i en bra harmoni.

1. Det är lite orättvist att både Olympia Dikakis och Joan Jett står med på omslaget men inte Will Harris.

2. Joan Jett ser verkligen annorlunda ut här.

3. Vill man läsa "Big Driver" ingår den i boken "Nattsvart, stjärnlöst". På svenska heter novellen "Storchaffisen".