Från trollstav i handen till horn i pannan

"Horns" handlar om Ig som, enligt honom själv, oskyldigt anklagas för mordet på sin flickvän Merrin. Pressen är efter honom konstant och för att orka med dricker han en hel del. En morgon när han vaknar upp hemma hos en servitris som han följt med hem kvällen innan upptäcker han att han fått små horn i pannan. Han blir naturligtvis förskräckt men vad som nästan är än värre är att servitrisen och andra som han träffar gör precis vad han ber dem om när de ser hornen. De kan heller inte låta bli att berätta sina mörkaste hemligheter och önskningar för honom. Hans pappa erkänner till exempel att han tycker det bästa med Ig var den mördade flickvännen. Hans mamma erkänner att hon bara vill att han ska försvinna ur hennes liv.

Så fortsätter det och till en början är naturligtvis Ig mest förskräckt men allt eftersom han upptäcker vilken effekt hornen har på folk så bestämmer han sig för att ta reda på vem som faktiskt mördade Merrin genom att tvinga folk att berätta vad det vet. Frågan är bara om han vill veta svaren på de frågor han ställer.

Ig spelas av Daniel Radcliffe som är mest känd som Harry Potter och när det blev känt att Radcliffe skulle spela Ig var jag väldigt skeptisk men jag måste faktiskt erkänna att han gör ett väldigt bra jobb. Han ser sliten och nersupen ut och man känner hans desperation över att ha horn i pannan. Själva handlingen får man dock ta med en nypa salt men gör man det är den riktigt bra. Både läskig och rolig.

Tyvärr tar man i lite för mycket på slutet och det blir lite för mycket men annars fungerar filmen väldigt bra. Skådespelarna, manuset, specialeffekterna fungerar för det mesta och handlingen fungerar som sagt om man tar den för vad den är. Det är inte speciellt verklighetstrogen men jag gillar det. "Horns" är en riktigt bra film som tyvärr tar i lite för mycket på slutet.

1. Filmen bygger på boken "Horns" av Joe Hill som är son till Stephen King.

2. Från början skulle Shia LaBeouf spela Ig men personligen är jag riktigt glad att det inte blev så.

3. Hornen ser riktigt bra ut!