Jag skrattar högt varje gång

Det känns lite bisarrt att börja med att recensera sjunde säsongen av en tv-serie, i stället för att börja från början. Även fast "The Big Bang Theory" i skrivande stund är en av världens mest framgångsrika serier - just denna säsong var det näst mest sedda på amerikansk tv - så är det förstås bara dumt att utgå ifrån att alla vet vad serien handlar om.

Detta är en sitcom om fyra snillen/nördar som är bästa vänner. Fysikern Leonard och OCD Extraordinaire Sheldon delar lägenhet mittemot Leonards off-and-on flickvän Penny (för tillfället on). Rymdingenjören Howard är gift med pipröstade Bernadette, och astrofysikern Raj kan numer tala med tjejer utan alkohol. Sheldons flickvän Amy önskar helst av allt att Sheldon ska vilja ha någon som helst fysiskt kontakt, och serietidningsbutikens ägare Stuart önskar helst av allt att hitta någon som helst mening med livet.

När säsongen börjar är Leonard på forskningsresa ute på havet, och Sheldon gör sitt bästa för att inte visa att han saknar sin vän. När Leonard kommer hem tidigt väljer han att smyga in hos Penny och ta ett par dagar extra ledigt från Sheldon. När det uppdagas blir Sheldon upprörd, och vi får en övergripande historia där han börjar förstå att om de andra gifter sig så kanske han försvinner ur ekvationen. När Sheldon sedan måste byta inriktning i sitt arbete får han en större kris.

Eftersom det är en sitcom så är säsongen förstås som tidigare fylld med mer eller mindre fristående avsnitt utan större sammanhang, men behållningen blir förstås större om man varit med från början och känner till karaktärerna, för att inte tala om alla de nördiga referenserna. Ändå är det lätt att bara hoppa in och se ett avsnitt och ha kul. Faktum är att det här är nog den enda komediserien som jag utan undantag skrattar högt varje gång jag ser. Vad annat kan man begära?

Ett gäng featurettes utgör ett utmärkt extramaterial om inslag i säsongen, såsom Howards sång till Bernadette, Star Wars-dagen och hjälpen de fick med specialeffekterna och gästinhoppet av Darth Vader själv, James Earl Jones. Vi får se frågestunden med seriens manusförfattare från Comic Con och en kul bakomfilm om en måndag på inspelningen med regissören. Som vanligt avrundas det hela med lite roliga misslyckade tagningar. Inget av extramaterialet är textat på svenska.

1. Serien är förlängd med ytterligare tre säsonger, och säsong 8 sänds just nu i USA.

2. Som vanligt får vi gästinhopp av Wil Wheaton, men vi ser även Carrie Fisher och hör Stephen Hawking.

3. Denna säsong vann Jim Parsons sin fjärde Emmy för sin roll som Sheldon.