Visuellt snygga visioner

"The Dead Zone" filmades, som de flesta säkert redan vet en, först som en biofilm. 2002 bestämde man sig dock för att försöka göra TV-serie av den och faktum är att den gick så bra att man just nu är inne på sjätte säsong i USA.

Första säsongens huvuduppgift var, som med så många andra serier, att etablera karaktärerna och ge publiken en uppfattning om vad serien handlar om. Det lyckas man mycket bra med och till sin hjälp har man ju dessutom mycket av de händelser som finns med i Stephen Kings bok med samma namn och som man baserat TV-serien på. I senare säsonger har man av naturliga skäl tvingats hitta på nya händelser men här är det fortfarande boken som är förlagan.

Rollen som Johnny spelas här av Anthony Michael Hall som en del av er kanske minns som den något udda Brian i "The Breakfast Club". Här har han dock vuxit upp och har faktiskt förmågan att axla rollen som Johnny Smith, något som en del var mycket tveksamma till efter att Christopher Walken gjort så bra ifrån sig i filmen.

Vidare i serien ser vi även Nicole deBoer ("Star Trek: Deep Space Nine") som Sarah. Här är hon gift men sheriff Bannerman och inte med någon betydelselös person som i boken. Antagligen ville man kunna väva in honom i historierna på ett bättre sätt vilket man verkligen gör här. Man har även valt att ge Sarah en son som man ganska lätt kan gissa sig till är Johnnys även om han uppfostras av sheriff Bannerman. Även detta är förmodligen gjort för att dryga ut handlingen lite extra.

Man har även stoppat in två nya karaktärer som inte finns med i boken. Dels ser vi Bruce Lewis (John L. Adams) sin Johnnys personliga tränare (och senare även vän) och dels ser vi Pastor Gene Purdy (David Ogden Stiers från "M*A*R*S") som i början finns som ett stöd för Johnnys mamma men som senare även får rollen som Johnnys mentor, även om de inte alltid är överens om saker och ting. Vi får även träffa journalisten Dana Bright som ska komma att betyda en hel del för Johnny.

En annan man vi får stifta bekantskap med Greg Stillson, mannen som om man ska tro Johnnys visioner är mannen som ska leda världen till ödeläggning. Just detta med Stillson är faktiskt en sidohistoria som ska komma att pågå under flera säsonger och som jag personligen gillar bäst. Stillson spelas utmärkt av Sean Patrick Flanery som en del av er kanske känner igen som Indiana Jones i TV-serien "The Adventures of Young Indiana Jones".

Själva handlingen kretsar kring Johnny Smith som efter en bilolycka ligger i koma i flera år. När han sen vaknar upp får han visioner när han tar i folk. Det räcker med att han skakar hand eller stöter ihop med dem för att visionerna ska komma farandes. Det kan vara sådant som hänt, sådant som ska hända eller sådant dom kanske kommer att hända. Johnny kan nämligen påverka sina visioner, även om det inte är helt riskfritt.

Det ser även väldigt bra ut när Johnny får en vision rent visuellt. Hela tillvaron stannar av och Johnny kan röra sig i en värld som i övrigt står still. Otroligt bra och effektfullt gjort.

Serien lyckas väldigt bra att ta vara på det bästa ur boken men samtidigt hitta på nya vinklar och karaktärer för att fylla ut bokens handling till en TV-serie och fortfarande se till att den inte blir överdriven.

Med andra ord, manuset är bra, skådespelarna är bra, och framför allt lyckas man variera sig vilket gör att man aldrig upplever att säsongens avsnitt är för lika. Det som sen ger oss det där lilla extra vi vill ha är dock ändå specialeffekterna.

Boxen saknar extramaterial.

1, När säsong ett släpptes i USA fanns det plats för ytterligare en skiva i boxen. Där skulle man sätta ytterligare en skiva, som man fick om man skickade in en kupong till filmbolaget, som innehöll originalversionen av pilotavsnittet. I stort är avsnittet det samma som det som senare visades på TV med det undantaget att det är en del andra skådespelare i vissa roller. Som Gene Purdy ser vi Michael Moriarty istället för David Ogden Stiers och vi ser även en annan skådespelare i rollen som Dana Bright.

2. I USA hängde serien väldigt löst efter sin femte säsong. Nu fick man dock chansen att göra en sjätte säsong och då tog man till stora släggan och gjorde rätt många stora förändringar, vi får se hur det går…

3. Tyvärr innehåller inte den svenska utgåvan något av allt det extramaterial som den amerikanska versionen gör. Där får vi fyra dokumentärer, storyboards med mera. Varför man valt att inte ta med detta till den svenska utgåvan har jag ingen aning om men beklagligt är det!

HANS-ÅKE LILJA (2007-07-28)