Vansinnesnatt med galningar i limosin

Coolheten från "Fletch" träffar vansinnet från "Baksmällan" i actionkomedin "Stretch". En lång galen dag och natt skildras av Joe Carnahan ("Smokin’ Aces", "A-Team", "The Grey") och det handlar egentligen mest om att spänna fast säkerhetsbältet och hänga med i svängarna.

Filmen utspelar sig nämligen i en limosin. Misslyckade skådespelaren Stretch (Patrick Wilson) ägnar dagarna åt att köra limosin i väntan på det stora genombrottet. Just denna dag är det inte så bra. Hans chef är sur på honom och för att göra allting ännu värre dyker en lånehaj upp och kräver in en skuld på 6000 dollar innan midnatt - pengar som Stretch inte har eller inte är i närheten av att få tag på. Debaclet med lånehajen gör att Stretch är en timma sen för att plocka upp David Hasselhoff, vilket gör att en konkurrerande firma snor kunden. Stretch vill inte vara sämre utan snor en körning med Ray Liotta framför ögonen på dem, vilket slutar med att Liotta lämnar över en fejkad polisbricka och pistol som han fått med sig av misstag från sin inspelningsplats. Stretch lovar att lämna dem till studion, men det kommer hela tiden något emellan.

Som en stor körning åt svinrika Roger Karos (Chris Pine). Spelar Stretch sina kort rätt kan han kanske få tillräckligt med dricks för att betala spelskulden. Vad han inte räknat med är att Karos är skvatt galen och drar in Stretch i en resa som kan sluta precis var som helst. Plötsligt är det rätt bra att vara en aspirerande skådespelare och dessutom ha en polisbricka och fejkpistol på sig.

Det här med att skildra en lång natt av vansinniga äventyr är ju en kär gammal komeditradition. Det tidigaste exemplet i min referensvärld är George Lucas debutfilm "Sista natten med gänget". Konceptet fungerar fortfarande och "Stretch" är i sina bästa stunder en kul och cool film. Men den blir klart sämre när den faktiskt drar igång på allvar när Chris Pines karaktär gör entré. Fram till dess har det varit en ironisk titt på Hollywood och speciellt kändisskapet där både David Hasselhoff och Ray Liotta spelat tillskruvade versioner av sig själva, för att inte tala om "The Walking Dead"-bekanta Norman Reedus som verkligen spelar en tillskruvad version av sig själv i en minimalisk cameo.

När filmen väl kommer igång blir den överdriven och rörig och helt enkelt lite besvärlig att uppskatta. Men "Stretch" blir inte dålig. Den blir kanske aldrig lika cool som "Fletch" och heller inte lika vansinnig som "Baksmällan", men fungerande underhållning för stunden.

1. Under hela filmens gång sitter Stretch och chattar på en dejtingsajt för att fixa till en träff på morgonkvisten. Att lista ut vem denna blinddejt är kräver inte några högskolepoäng...

2. En rosa bil passerar Stretch då och då och blir en sorts motivation. Ett liknande upplägg fanns i "Sista natten med gänget" där huvudpersonen jagade en återkommande bil ända in i det sista.

3. Ed Helms spelar Stretchs mentor Karl. Jag gillar hur han introduceras och nästan direkt försvinner ur filmen - typ...