himla, himla bra!

Jag har hittat en ny favoritserie, "Fargo", och det är jag både glad och ledsen för. Glad för att den är så himla bra och ledsen för att säsong ett bara har tio avsnitt och OM det blir en säsong två kommer den ha andra karaktärer och en annan handling. Detta kan visserligen bli riktigt bra det också, men det vet vi inte förrän en eventuell säsong två har visats.

Precis som jag tänker nog de flesta på bröderna Coens film med samma namn och det gör man helt rätt i. De står bakom serien också, men då bara i form av att de godkänt att man använder element från deras film. Och det är just vad man gör. TV-serien är inte något remake av filmen utan man använder samma känsla, miljöer och till viss del liknande karaktärer men i stort är detta en ny historia.

Handlingen fokuserar på Lester Nygaard, en försäkringsförsäljare som lever ett kuvat liv och ingen tar honom på allvar. Hans fru är den som styr hemma och hans plågoande från skoltiden tycker fortfarande att det är kul att ge sig på Lester. Och det är efter ett sådant påhopp med ett besök på akuten som resultat som han träffar Lorne Malvo. Lester berättar motvilligt vad som hänt varpå Malvo frågar om det inte vore lika bra att ha ihjäl plågoanden? Han kan gärna hjälpa Lester om han så önskar. Detta möte starar en serie händelser som sen rullar vidare och drar in många sköna karaktärer.

Handlingen är sådär skönt skruvad utan att för den skull bli helt överdriven. Vad som helst kan hända och karaktärer man trodde skulle vara med hela säsongen försvinner redan i de första avsnitten. Allt kan hända och gör det. Man kör på på ett sätt som man i regel bara gör i andra serier när man vet att man är inne på sista säsongen. Och det är man ju i och för sig här med för bli det en säsong till ska den handla om helt andra händelser och karaktärer. En annan kul sak man gjort är att man efter åttonde avsnittet lagt upp det så man som tittare tror att serien är slut (fast man vet att det är två avsnitt kvar). Sen i avsnitt nio hoppar man fram ett år i handlingen och en ny fas i berättelsen börjar. Genialiskt.

Som Malvo ser vi Billy Bob Thornton och han är som vanligt fenomenal. Han är så cool att man nästan får ont i pannan av att bara titta på honom. Lester spelas av Martin Freeman och även han är perfekt som den kuvade och sen mer och mer självsäkre försäkringsförsäljaren. I andra roller ser vi Colin Hanks, Bob Odenkirk, Keith Carradine och Oliver Platt som vi alla känner igen från andra saker, men vi ser även Allison Tolman, Joshua Close som åtminstone inte jag sett tidigare som båda gör strålande insatser. Och det är genomgående för serien att alla karaktärer känns välgenomtänkta och så där lite lagom underliga.

Totalt sett gör allt detta "Fargo" till en av de bästa serierna jag sett på länge. Jag är väldigt nöjd med vad jag sett och hoppas verkligen att man får till en andra säsong. För även om den inte kommer att handla om samma karaktärer kan det nog ändå bli väldigt bra!

Extramaterialet går väldigt bra igenom hur filmen spelades in. Vi får inte mindre än tre dokumentärer, några borttagna scener samt kommentarspår.

Dokumentärerna går igenom hur man gjorde serien, det faktum att man i början av varje avsnitt skriver att den bygger på verkliga händelser (inte sant) och karaktärerna. Vi får intervjuer och klipp från de inblandade och inspelningen. Vi får se några auditionklipp och en massa annat. Riktigt bra extramaterial.

1. Ett första försök till en TV-serieversion av filmen "Fargo" gjordes redan 2003 och då med Edie Falco i huvudrollen. Piloten visades visserligen, men ingen TV-kanal visade något intresse och serien skrotades.

2. En lite bökig sak är att avsnitten bara har titlar på DVD:n och inte något nummer. Blir lite bökigt att hålla reda på vilket avsnitt det är man ska se om man kommer ihåg att man set sju tidigare till exempel.

3. Uppgifter gör gällande att en andra säsong skulle handla om händelser som utspelar sig 1979 och förmodligen är det de saker som Lou Solverson nämner i säsong 1 man åsyftar.

HANS-ÅKE LILJA (2014-12-02)