Lite rörigt, men klaustrofobiskt läskigt

Jag ska inte vara självsäker och påstå att "The Blair Witch Project" var först, men i modern tid var det den som födde hela trenden med found footage och amatörartat dokumentärt material. Jag minns den som väldigt effektiv när den kom, och några andra filmer har lyckats bra med ett snarlikt upplägg, oavsett ämnet ("Cloverfield" är ju till exempel en helt annan typ av film men med samma idé), medan andra inte lyckats lika bra.

"As Above So Below" omringas inte av något "based on a true story"-ljug eller texter som förklarar att "på det och det datumet hittades bla bla bla...". Det är inget sådant alls, utan bara en film rakt upp och ned med hemmafilmat material. Storyn krävde uppenbarligen found footage-upplägget även om man inte gör någon grej av det. "The Blair Witch Project" är för övrigt inte den enda filmen man tänker på när man ser "As Above So Below". Här snuddar vi nämligen vid "Instängd (2)" och väver även in symbol- och gåtknäckande som skulle gjort självaste Robert Langdon sugen på att vara med i storyn. Släng in lite europeisk ondska i mixen och placera storyn i en verklig och superkuslig miljö och ni är hemma!

Scarlett (Perdita Weeks) är en ung, orädd forskare som är på jakt efter Den vises sten, ett intresse hon ärvt efter sin far som blev galen och tog sitt liv under sitt försök att hitta stenen. Efter att ha hittat en "nyckel" i ett iranskt grottsystem har Scarlett verktyget att tyda en skrift på alkemisten Nicolas Flamels grav i Paris, och med hjälp av sin motvillige vän George (Ben Feldman) lyckas de tyda skriften och knäcker ledtrådarna vilket får dem att slutligen inse att stenen ska finnas i ett "osynligt" rum nere i katakomberna, allt detta medan Benjy (Edwin Hodge) filmar dem.

Tillsammans en expert på de icke-publika delarna av katakomberna (François Civil) och några av hans vänner ger de sig in i de slingriga och automatiskt läskiga stenkorridorerna, men vad de ska stöta ihop med under jakten på stenen är betydligt läskigare.

En fördel med sådana här "självfilmade" historier - förutom Benjis kamera har alla minikameror på sina huvuden - är att det får bli lite som det blir och som tittare är det bara att acceptera det. Å ena sidan ger det en verklig känsla på något vis, men å andra sidan kan det lätt bli jäkligt skakigt och rörigt, speciellt när både fysiska regler och verkligheten vänds ut och in nere i katakomberna. Här snurras det till med rum som leder till sig själv eller till en spegelversion av sig själv, och spöken och visioner från alla inblandades förflutna. Lite rörigt, men även klaustrofobiskt läskigt på samma gång. Jag tycker ändå att det blir ganska bra, "Tomb Raider" korsat med satanisk lågbudget, men välgjort på sitt sätt.

En kort liten bakomfilm varvar lite kommentarer om filmen med riktig fakta om katakomberna samt en retrospektiv blick på hur det var att spela in där - allt på tre och en halv minut.

1. Ett litet plotthål är hur bilderna från de minikameror som sitter på huvudet på de som faktiskt dör eller försvinner under äventyrets gång är med i den slutgiltiga filmen... Direktsynk upp i molnet eller?

2. En annan liten lustig sak att notera är att skriften på Flamels grav blir perfekt rimmad vers på engelska när den översätts från det märkliga kodspråket på stenen...

3. Filmen är skriven av bröderna Drew och John Erick Dowdle och den sistnämnda har regisserat. Tillsammans har de tidigare var inblandade i bland annat "Quarantine", "Quarantine 2: Terminal" och "Devil". Om man även väver in "The Poughkeepsie Tapes" i mixen står det klart att de rört sig inom det självfilmade och det demoniska tidigare...

ANDERS JAKOBSON (2015-03-31)