Action, action och lite mer action

Dags för Transformers att dyka upp igen. När vi kommer in i handlingen har tre år gått sedan senaste filmen och människorna är nu inte så intresserade av att ha kvar några Transformers på jorden. Transformerna själva verkar dock vara av en annan åsikt. Riktigt varför de vill vara kvar och inte bara dra vidare får man aldrig någon riktigt bra förklaring till. Kvar är de dock och så länge de kan håller de en låg profil och inte upptäckas verkar deras plan fungera. Men när uppfinnaren Cade (spelad av Mark Wahlberg) tar hem en gammal lastbil för att ta delar från upptäcker han att det är självaste Optimus Prime han fått hem. Cade fixar till honom, men just som han börjar bli återställd hittar regeringen honom och en sanslös jakt inleds.

Huvudhandlingen är att människan nu försöker skapa sina egna Transformers så man ska slippa söka hjälp hos de riktiga Transformerna, men som väntat går allt inte enligt planen. De människoskapade Transformerna vänder sig mot människorna och man måste återigen ta hjälp av Optimus Prime och hans gäng. Tyvärr försvinner nästan handlingen i all action. För action finns det gott om, biljakter finns det gott om, fantasin flödar så det räcker och blir över och som actionfilm fungerar allt detta rätt bra. Dock blir det ibland lite för mycket. Man försöker ge Transformerna humor och det går sådär. De hittar några Transformers som ser ut som dinosaurier och hundar och det fungerar riktigt dåligt. Sen blir det lite för mycket i vissa scener. Det är så mycket action att man faktiskt blir lite matt av att ta in allt.

Men för det mesta fungerar filmen. Skådespelarna är okej. Mark Wahlberg ser dock lite för ung ut för att ha en så pass gammal dotter som han har i filmen. Vi ser både Stanley Tucci och Kelsey Grammer som skurkar och de fungerar fantastiskt bra. Den enda som känns som en svag karaktär är Shane Dyson som spelas av Jack Reynor och både karaktären och Jacks tolkning av honom känns lite tafflig och inte speciellt trovärdig

Men på det hela taget är filmen underhållande och fast den är två timmar och 45 minuter blir den aldrig tråkig. Överdriven, ja, men inte tråkig. Och även om jag inte är så speciellt förtjust i själva Transformerna så fungerar filmen och den underhåller, vilket definitivt är dess huvudsyfte.

En hel disk fylld med extramaterial bjuds vi på och som vanligt med den här typen av filmer finns det hur mycket som helst att djupdyka i. Och just detta är det som gör extramaterialet både intressant och lite övermäktigt. Den blir nämligen i vissa fall lite för mycket för även om det är intressant att se hur filmen gjordes och se hur man trixade med green screens för att skapa det vi ser när vi ser filmen blir det som sagt lite övermäktigt och efter ett tag börjar jag känna att det räcker. Man orkar nästan inte ta till sig allt.

Dock är mycket av det som finns med både intressant och värt att lägga sin tid på. Bland annat får vi höra hur Michael Bay skapar sina filmer och hur han ibland har svårt att förklara vad han vill ha och då måste skapa scenen för att de andra i teamet ska förstå. Måste vara frustrerande.

Men som sagt. Det mesta som finns med beskriver bra hur man gjorde filmen och är intressant att se men när extramaterialet blir längre än själva filmen (vi får totalt mer än tre timmar extramaterial att jämföra med filmens längd som är 2:45) är det kanske en god idé att se det i omgångar i stället för att klämma allt på en gång.

1. Det vore lite kul att se vad som händer efter att filmen är slut. Hur de röjer upp allt som kvaddas under actionscenerna.

2. Det känns lite trist att Optimus Prime förvandlas till en lastbil. Borde finnas något "häftigare"…

3. Personligen skulle jag gärna se att man drar ner på humorn i filmen och gör den lite mörkare.