Kalla kriget rullar

Våra ryska vänner fortsätter sin kamp mot Amerika och den livsstil de föraktar och den här säsongen får deras familj lite mer plats än tidigare. Dottern Paige börjar engagera sig i kyrkan och deras aktiviteter. Något som de flesta amerikanska familjer skulle välkomna med öppna armar. Dock inte familjen Jennings. De ser hennes engagemang i kyrkan som något fult och något som går helt emot deras värderingar och det hela blir en stor konflikt för familjen.

Vi får även se hur en annan "spionfamilj" råkar illa ut och vad det gör med familjen Jennings. Ligger även de i farozonen för att avslöjas? Rädslan ligger som en våt filt över familjen och allt de gör under större delen av säsongen. Ungarna märker att det är något som är fel men de har ju ingen aning om vad som egentligen pågår. Paige börjar dock snoka lite…

Annars är det mesta som tidigare. Elizabeth och Phillip fortsätter att spionera. Phillip fortsätter sitt dubbelliv där han förutom Elizabeth även är gift med Martha, vilket han lyckats bra med. Martha ifrågasätter egentligen aldrig varför han inte är hemma mer än han är och så vidare. Tvärtom så hjälper hon honom utan att veta vad hon egentligen gör. Ska bli mycket intressant att se vad som händer om hon någonsin avslöjar honom.

Men sen finns det ju fler karaktärer i serien. Vi har CIA agenten Stan Beeman som jagar just sådana spioner som Elizabeth och Phillip och till sin hjälp har han Nina Sergeevna som jobbar på sovjetiska ambassaden och som han rekryterat. Eller har han det? Kanske är det hon som rekryterat honom utan att han vet om det? Det är nämligen inte helt enkelt att avgöra vem som lurar vem. Vi får även lära känna fler karaktärer från sovjetiska ambassaden. Arkady Ivanovich och Oleg Burov som har stort inflytande på Nina och Stans liv och öden.

Sammanfattningsvis är säsong två minst lika stark som säsong ett och jag ser redan fram emot säsong tre där vi förmodligen får upplösningen på det dystra besked Elizabeth och Phillip får i slutet av denna säsong…

Då vi inte fick något fysiskt recensionsexemplar från filmbolaget för denna TV-serie kan vi tyvärr inte recensera extramaterialet.

1. Lite kul att man i vissa avsnitt pratar ryska när man säger den kända frasen "Last time on 'The Americans'".

2. Ryssarna tilltalar hela tiden varandra med för och efternamn.