Stora stjärnor i snygg film men inte mer

"Young Ones" är skriven och regisserad av Jack Paltrow och jag hajade förstås till när jag såg namnet. Ja, det är Gwyneths yngre bror (och självklart Bruces son). Paltrow har varit aktiv i närmare 20 år men inte varit speciellt produktiv. Ändå lyckas han engagera stora namn till sina filmer. I den förra, "The Good Night" (2007), hade han förutom syrran med Martin Freeman, Penélope Cruz och Danny DeVito bland annat, och till denna film har han samlat ihop många yngre talanger och en riktig klasskådespelare.

Men hur långt kommer man med stora namn i rollistan? Tja, en bit i alla fall.

I en "nära framtid" har den stora torkan slagit till och vatten är det mest värdefulla som finns. Har man vatten ser man till att skydda det till vilket pris som helst. Det gör farmaren Ernest Holm (Michael Shannon) som inte ser några som helst problem i att skjuta ned vattentjuvar. Det lilla vatten han har räcker i princip enbart till att se till att den mula han har kan hålla sig levande. Farmen blomstrar inte, och i stället försörjer han sig genom att köra spritleveranser till de arbetare som bygger en stor vattenledning i bergen. Ernest har en liten förhoppning om att kunna göra en liten överenskommelse så att det blir en vattenstation i trakten också, men förhandlingarna går trögt.

Sonen Jerome (Kodi Smit-McPhee) hjälper till och hemma på farmen sköter dottern Mary (Elle Fanning) det husliga. Frun Katherine (Aimee Mullins) är invalidiserad och bor på sjukhus. Mellan raderna får vi veta att Ernest och hans tidigare så aktiva drickande är orsaken till fruns tillstånd, men så mycket mer än så får vi inte veta.

Motgångarna hopar sig för Ernest. Mulan trampar snett bland bergsklipporna och bryter ett ben. Den avlivas och blir ersatt av en dyr djurliknande robot. En ung man, Flem Lever (Nicholas Hoult), går honom på nerverna genom att dels lägga sig i hans arbete och dels förföra dottern. Flem ska dock visa sig vara en betydligt slemmigare orm än vad någon kan tro och snart ska allt i den här historien vändas upp och ned.

På det positiva planet är "Young Ones" en visuellt snygg film som känns torr och klibbigt varm på samma gång. Bristen på vatten är påtaglig och bristens direkta påverkan på humör och energi är tydlig. Det är ganska skickligt att kunna skildra det i bilder. Men historien känns lite trög och gjord. Allting ebbar ut i en hämndhistoria som man sett förut och skådespelarna gör vad de kan med sitt material och gör inte några dåliga insatser, men filmen lyfter aldrig riktigt och det problemet ligger tyvärr i manuset. Jag finner dock kombinationen av torr western och futurism riktigt trevlig.

1. Filmens historia är indelad i tre kapitel, döpta efter tre karaktärer och följaktligen byter filmen perspektiv i dessa tre delar. På något sätt ger detta en liten Quentin Tarantino-känsla som egentligen inte har någonting med någonting att göra.

2. Många har kritiserat Jake Paltrow för att han krånglat till filmen genom att sätta den i framtiden då historien hade klarat sig lika bra i nutid eller kanske i dåtids-vilda västern. Jag tycker det dock blir en viss känsla av framtidsinslagen som bara gynnar filmen.

3. Jag måste bara kommentera de citat som finns på framsidan... "Påminner om tidiga Spielberg-filmer" - eh, nej, det gör det inte på något vis alls! "I klass med 'There will be Blood'" - nej, i stil med möjligen, men knappast i klass med.

ANDERS JAKOBSON (2015-01-06)