Katastroffilm à la lågbudget

Lågbudgetfilmer har något visst ändå. I sina bästa fall är de så dåliga att de blir bra, i sina sämsta fall är de dåliga för att de är dåliga men tror att de är bra. "Age of Ice" kan kanske inte klockrent placeras i den första kategorin, men i alla fall inte i den andra. Det är det på sitt sätt kvalitetsfyllda bolaget The Asylum som producerat filmen och de har ju en fäbless för att göra mystiska kopior av bioaktuella storfilmer, men i det här fallet kan jag inte hitta någon förlaga utan vad som i det närmaste kan kallas en originalfilm.

Efter en liten inledande snutt till havs där det etableras att det händer något med den arabiska halvön som får havet att bete sig oerhört märkligt träffar vi på filmens huvudpersoner, en amerikansk familj på semester i Egypten. De besöker intresserat pyramiderna i Giza (vilka senare är fullt synliga från hotellet i Kairo...) där även en ung man från Jordanien är med. Familjen och den unga mannen paras ihop lite senare när en rad jordbävningar gör Kairo till en farlig plats. Den unga mannen är i ständig kontakt med sin viktige far via en satellittelefon och menar att de måste lämna Kairo så snabbt det bara går då vädret snart kommer att bli drastiskt sämre.

Och det blir det. Snö och kyla drar in och gänget får fullt upp med att fly naturens makter. De får höra om en evakueringspunkt vid Röda havet som blir det akuta målet, men vägen dit kantas av nya problem efter vad som känns som var femte meter. Det är helt sjukt vilket oflyt de har med allting, men något måste ju hända för att 85 minuter ska fyllas med innehåll.

"Age of Ice" har en viss charm. Jag vet faktiskt inte vad det är den har för egentligen är den usel film, men jag kan inte låta bli att tycka om den för vad den är. Det är en typiskt "titta på något och reagera"-film eftersom specieleffekterna och skådespelarna nästan aldrig är i bild samtidigt. På klassiskt lågbudgetmanér återanvänds klipp ett par gånger om och det är verkligen som att det inte spenderats en krona mer än vad som behövts. Det är väl kanske det jag gillar, för det finns inte mycket att bevara i minnet efter att filmen rullat klart.

Jo, kanske ett namn. Det är förstås inga kända skådespelare i filmen, men Yaron Urbas som spelar en flygkapten tänker jag minnas ett tag i alla fall. Han har någon form av talang som sträcker sig lite längre än tv-skärmen. Inte mycket, men lite.

Mindre lyckad specialeffekt #1: En del av resan görs i specialutrustade bilar som i scenerna där de snurrar runt på isen känns väldigt enkla och vita och utan förare... Dataanimationens budget räckte inte så långt.

Mindre lyckad specialeffekt #2: I en scen åker de kana ned för en snötäckt pyramid, vilket ser ut som russin som ramlar ned från en papperskon.

Mindre lyckad specialeffekt #3: En dramatisk och sjukt utdragen scen handlar om när de ska hissa sig ned 25 meter för ett snötäckt stup, fast den där snön har en tendens att försvinna beroende på vilken vinkel vi ser.

ANDERS JAKOBSON (2015-01-20)