Ung mot gammal

Nu är det återigen dags att träffa 80-talets actionhjältar med Sylvester Stallone i täten. Som vanligt har han samlat ett gäng tuffingar som han tar med sig ut på uppdrag. Det första de gör är att frita Wesley Snipes från fängelse för att sen ge sig ut efter en gangster de ska döda på beställning. Det visar sig dock vara en gammal Expendables-medlem i form av Mel Gibson och en i gänget blir skjuten. Barney (Stallone) tycker då att hans gamla polare blivit för gamla, sparkar dem och anställer nya yngre Expendables-medlemmar.

När man ser en "Expendables"-film så vet man vad man får. Det är action, det är oneliners och det är full fart och det från första till sista rutan. Man får dock inte en film med smart dialog eller djupare handling. Detta bör man vara beredd på när man sätter igång filmen. Allt detta får vi även den här gången så där är det inga problem men vad som däremot är ett problem är att man plockar in yngre skådespelare som inte är kända från actionfilmer från 80- och 90-talet och vi får följa dem i stället för Arnold Schwarzenegger, Dolph Lundgren och Jason Statham som vi förväntat oss. Detta är ett problem om du frågar mig.

Man lämnar liksom konceptet lite och även om jag inte är dummare än att jag förstår att anledningen till att man gör detta är för att etablera en yngre grupp skådespelare så filmserien kan fortsätta men det hjälper inte. Det blir inte lika bra. Och definitivt blir det som vilken actionfilm som helst.

Bäst i filmen är dock skurken Stonebanks som spelas av Mel Gibson. Han är underbar som skurk och jag hoppas han stannar i det facket ett tag. Vi får även se Kelsey Grammer och Harrison Ford. Båda gör bra insatser även om Ford ser väldigt gammal ut. Ford har förresten tagit över Bruce Willis roll då han enligt rykte ville ha lite för mycket i lön. Sen ser vi även Antonio Banderas som i mina ögon spelar över alldeles för mycket. Nu ska ju visserligen hans karaktär vara så men det blir för mycket.

"Expendables 3" fungerar som två timmar action men jag förstår om många blir besvikna på den då den avviker från hela konceptet för filmserien när man plockar in andra än gamla före detta actionskådisar.

Vi får en massa extramaterial och den totala speltiden är längre än själva filmen. Vi får se massor om hur filmen spelades in och vad de inblandade fick göra vilket är kul. Dock läggs väldigt mycket tid på att de yngre skådespelarna får berätta hur starstruck de blev när de såg veteranerna och hur spännande det var att jobba med dem. Detta stämmer säkert men blir lite långtråkigt att se…

1. Filmen innehåller massor av ordvitsar. Till exemple säger Fords karaktär att Willis karaktär är "out of the picture" där picture syftar till själva filmen. I en annan scen säger Snipes att han satt inne för skattebrott, något han gjort i verkligheten.

2. Jet Li är bara med i fem minuter men trots det står hans namn bland de andras på omslaget.

3. Jackie Chan och Steven Seagal erbjöds roller i filmen men tackade nej. Charlie Sheen och Nicolas Cage erbjöds även de roller (Cage den som Kelsey Grammar senare fick) men även de tackade nej.

HANS-Ã…KE LILJA (2015-01-16)