De får Cosbys att verka ondskefulla

Man skulle nästan kunna bygga denna recension med delar av de tre recensionerna jag skrivit för säsong ett, två och tre. Serien tuffar på och det är inte så stor skillnad på vad som händer i denna den fjärde säsongen och vad som hänt i de tidigare. Och fast jag kommer klaga mycket i denna recension så gillar jag karaktärerna och serien. Och med det sagt…

Fy f*n vad genomgoda alla i familjen Reagan är! Det finns inget de inte kan lösa och det finns inte en orättvisa som de kan krossa. Gärna över en stor söndagsmiddag. Är någon i trubbel rycker de ut direkt. Till och med Erins tonårsdotter. Hallå! Vet seriens skapar något alls om hur tonåringar funkar? Det är faktiskt denna godhet som är seriens mest orealistiska del och förmodligen det som tillslut kommer avsluta serien. Folk kommer tillslut inte orka mer godhet. Till och med Familjen Cosby känns ondskefulla i jämförelse.

Med det sagt går vi vidare i handlingen. Erin och Jamie får större plats den här aäaongen och det är bra. Jamie får en ny, kvinnlig parter vilket inte alltid är helt lätt. Inte för att han har några problem med kvinnor utan mer för att han omedvetet blir lite kär i henne.

Gammel Reagan, Henry syns mindre och mindre. Han sitter mest med vid söndagsmiddagarna och ger goda råd. Polischef Frank är dock med en hel del och man kan inte låta bli att undra hur långa dagar han måste jobba för att hinna engagera sig lika mycket i alla som just de fallen vi får se. Han tar nämligen varje orättvisa som sker i New York väldigt personligt. Men det klart, han har en 100% uppklarningskvot.

Den enda som sticker ut lite är Danny. Han löser fall och det är faktiskt mycket tack vare honom som jag ser serien. Hans fall påminner en hel del om de vi såg i serier som "Spanarna på Hill Street" och "På Spaning i New York". Här är det lite skitigare om man säger så. Man naturligtvis slutar alltid hans fall också lyckligt. Jag skulle kunna ge väldigt mycket för att så se ett fall där det skiter sig ordentligt. Där någon nära familjen dör, där någon i familjen dör till och med. Något som inte löser sig i slutet av varje avsnitt. Men det verkar dröja. Hittills har det inte hänt.

Men som jag sa i inledningen av recensionen så gillar jag serien…eller rättare sagt vissa delar av den och de positiva väger trots allt över. Dessutom tänker jag att när det väl händer något hemskt (för det måste det väl göra förr eller senare?) så kommer det slå ut hela familjen Reagan. Jag antar att den som hänger med får se och jag hoppas att jag kommer vara kvar när det händer…

Det är kul att se att man valt att fylla utgåvan med riktigt mycket extramaterial. Förutom borttagna scener och kommentarspår från flera av avsnitten får vi en ordentlig genomgång av hela säsongen där man går igenom större händelser lite noggrannare och förklarar lite hur man tänkte när man hittade på dem.

Vi får även höra hur Sami Gayle som spelar Nicky upplevde att växa upp med serien. Hon var 14 när serien började och nu när fjärde säsongen är över har hon fyllt 18. Vi får se hur man filmade i New York och vi får en extra titt på Danny och Jamies nya partners Baez och Janko.

Det hela avslutas sen med lite gag reels. Klart godkänt extramaterial med andra ord.

1. Alla dessa söndagsmiddagsscener ska tydligen vara Tom Sellecks påhitt för att få in familjekänslan i serien. De startar varje söndag vid 17-17:30 för övrigt.

2. Dannys söner är bröder på riktigt.