Historien om USA:s bästa prickskytt

SEAL-soldaten Chris Kyle är USA:s mest kända prickskytt genom tiderna. Under fyra turer till Irak uppskattas det att han dödat över 160 människor och förmodligen har han räddat lika många amerikanska liv. Han låg ofta på taken när marktrupperna intog byggnaderna och såg till att ingen smög sig på dem. Filmen är baserad på verkliga händelser och Chris Kyle har funnits på riktigt. Sen är jag helt övertygad om att de lagt till saker som gör berättelsen mer "filmisk" för att fungera bra som film.

Vi får följa Chris från ung pojke till hemkomsten från de fyra turerna till Irak men man lägger fokus på hans tid som prickskytt och det är bra. För även om man vill få en uppfattning om hur han blev den han blev så är det ändå den delen som är det mest intressanta. Filmen är gjord ur en amerikansk synvinkel men jag tycker inte att den är sådär USA-glorifierande som krigsfilmer brukar kunna vara. Visst, amerikanerna är bäst, störst och starkast men man visar ändå hur en del tvivlar på vad de gör och vilka skador kriget kan leda till, att allt inte är ära och heder när det gäller krig. Dessutom så ser man hur Chris hjärntvättats till att, trots allt han är med om i Irak, åker dit inte mindre än fyra gånger.

Clint Eastwood har regisserat och Bradley Cooper spelar huvudrollen och båda gör ett fantastiskt bra jobb. Ett enda misstag såg jag (mer i tre saker) som kändes ordentligt slarvigt men annars fungerar det. Manuset är bra och Cooper gör verkligen rollen bra. Han ser verkligen skadad ut när han kommer hem och man ser att han trots allt förmodligen trivs bäst med sitt gevär på ett hustak.

Filmen är 2.13 lång men känns mycket kortare. Den blir aldrig tråkig eller seg utan rullar på och rätt vad det är så är den slut och man kan knappt tro att det redan gått mer än två timmar. Som ni säkert förstår så gillar jag "American Sniper" och rekommenderar den varmt. Dock ska man vara beredd på att det är en amerikansk krigsfilm med utgångsläge från amerikanska ögon, men för mig fungerar den. Handling, dialog, skådespelare och just det faktum att den bygger på en riktig människas öde gör detta till en av 2015 års bästa filmer… Än så länge.

Två dokumentärer bjuds vi på. Den ena handlar om hur man förde över Chris liv till film med hjälp av både honom själv men framförallt hans fru. Hur man kämpade för att få allt rätt och verkligen få fram den rätte Chris.

Den andra dokumentären berättar hur själva filmen spelades in. Vi får även höra en hel del från Clint Eastwood som regisserat filmen. Dessa två dokumentärer kompletterar filmen väldigt bra, det viktiga är bara att man inte ser dem innan man sett filmen.

1. I scenen när Chris håller sin nyfödda dotter i famnen är det pinsamt tydligt att det är en docka han håller i. Känns otroligt slarvigt i en annars bra gjord film.

2. Chris fanns alltså på riktigt och med tanke på vad han överlevde är hans öde riktigt tragiskt…

3. Filmen bygger på boken "American Sniper: The Autobiography of the Most Lethal Sniper in U.S. Military History".