Unik kombination man inte sett tidigare

Precis som "Alien vs. Ninja" är en bättre titel än film är det precis samma sak med "Zombeavers". Vad annars kunde man förvänta sig? Djurskräckfilmer med ordvitstitlar är sällan några mästerverk, men ofta underhållande på sitt eget lilla sätt. Vad det handlar om här borde vara tämligen solklart. Zombies och bävrar i en vad jag vet helt ny kombination.

Ett par klantiga speditionsmän spelade av "Breaking Bad"-bekanta Bill Burr och John Mayer (ja, den John Mayer) lyckas tappa ned en tunna med något grönt giftigt jox i ett vattendrag på vischan. Tunnan flyter ned till en bäverdamm och så är det kört. Samtidigt reser tre unga tjejer till en stuga långt bort från killar och mobiltäckning. En av dem behöver en liten andningspaus tycker en annan och den tredje är mest gnällig, otrevlig och topless. Stugan ligger precis vid en liten sjö och det blir läge för sol och bad och lite bäversafari, även om de inte får syn på någon gnagare, men väl något grönt jox som är stänkt över trästockarna. Till natten dyker deras respektive killar upp helt oväntat och allt vänds upp och ned eftersom det samtidigt dyker upp fler oönskade gäster - dammens bävrar har blivit smittade och blodtörstiga och dessutom ruskigt svårdödade. Och nu går det snabbt åt helvete.

Strukturmässigt finns det noll originalitet i filmen. Allt är precis som det brukar vara i stugor-i-skogen-skräckfilmer. Men så finns det ju bävrar och det är ju förstås något originellt i sammanhanget. Specialeffekterna är precis lika seriösa som filmens koncept i sin helhet, det vill säga inte alls. Bävrarna ser ut som kasserade muppar och det är förstås helt rätt. Allra mest originell blir filmen när bäverbitna människor förvandlas till titelns zombeavers. Det är garanterat något man inte sett förut. Ytterligare en originell detalj är att filmen har en ganska oväntat last man standing.

Som vanligt kunde en film av det här slaget varit betydligt roligare. Vissa partier är ren komedi medan andra bjuder på underbältethumor som mest bara är tröttsam. Men sammanfattat är "Zombeavers" en ganska lyxig b-film.

1. Till eftertexterna presenteras en specialskriven swinglåt där en charmant sångare sjunger om att man ska akta sig för zombiebävrar.

2. Självklart kryllar filmen av skämt med ordet "beaver" som ju även är slang för kvinnans könsorgan.

3. Filmen har relativt kort spellängd - bara 75 minuter. Men det räcker gott och väl.