Skön komedi med rätt skådis i rätt roll

Den dysfunktionella familjen är ett tacksamt tema för en film - och uppenbarligen även för böcker, då "This is where I leave you" är baserad på en roman av Jonathan Tropper som även skrivit manuset till filmen. I grova drag kan man sammanfatta historien med att fyra syskon med en annorlunda uppväxt återförenas under tråkiga förhållanden och tvingas umgås med varandra under samma tak i en veckas tid. Det är deras pappa som har dött och mamman Hillary (Jane Fonda) menar att hans sista önskan var att familjen ska sörja enligt en judiska traditionen. Barnen förvånas över detta då pappan var ateist...

Barnen - som förstås är vuxna - bär med sig sitt personliga bagage in i huset. Judd (Jason Bateman) som får ses som filmens huvudperson har nyligen separerat från sin fru efter att ha ertappat henne med att vara otrogen med hans chef. I och med det försvann även jobbet och allt är en hemlighet som bara systern Wendy (Tina Fey) vet om. Hennes bagage är en upptagen make och en gammal kärlek i huset bredvid där en tragisk händelse förändrade allt. Äldste sonen Paul (Corey Stoll) har fått ta över familjeföretaget efter pappan, men hans bagage är att han och hans fru inte lyckas bli med barn. Yngsta brodern Philip (Adam Driver) är syskonskarans bortskämde ministing som nu blivit ihop med sin betydligt äldre terapeut.

Under de sju dagarna familjen "sitter shiva" bubblar diverse upp till ytan och alla genomgår någon sorts förändring. För huvudpersonen Judd handlar det om att gå vidare och att vara mer äventyrlig och spontan, något som ställs till sin spets när ex-frun anländer lagom till att han hittat en ny-gammal kärlek.

Det här är en skön komedi med ett riktigt välmeriterat skådespelarstall. Alla karaktärer känns som de görs av absolut rätt skådespelare och det blir en ren fröjd att glida in i den här familjens liv under en vecka. Dock ska det poängteras att familjen inte är överdrivet dysfunktionell. De verkar haft en annorlunda uppväxt där de blivit föremål för obehagliga avslöjanden i en bestseller mamman skrivit, men syskonen gillar varandra även om de inte verkar umgås speciellt mycket. Jag gillar det, då det ändå känns mer verklighetsbetonat än den här extremt skruvade och överdrivna varianten som filmer av det här slaget ibland kan bjuda på.

Storyn har tillräckligt mycket mörker och allvar för att inte bli bara en komedi i mängden, samtidigt som humorn i skämten och relationerna sitter där den ska. En skön och rolig stund med ett uns dramatiskt allvar är vad man får, och jag tackar och tar emot.

Extramaterialet är lagom. Det är ett bra ord för att beskriva det. Trevliga komplement som ger känslan av mervärde för stunden men som kanske inte stannar kvar för evigt. Större delen är korta snuttar i femminuterslängd som avhandlar skådespelare, karaktärer, storyn och inte så mycket mer. Det strösslas kärlek till höger och vänster men inte så att det blir outhärdigt.

Vi får även ta del av improvisationsbiten genom scener med Ben Schwarz i rollen som Rabbi Boner. En kvart borttaget material finns också och vill man veta ännu mer om filmen finns ett kommentarspår att slå på.

Lagom alltså.

1. Filmens titel är lite svårt att förstå, men klarnar under filmens sista scen. I extramaterialet ser man titeln ofta ihop med en vägskyltssymbol, vilket gör det hela tydligare.

2. I Jonathan Troppers roman, på svenska döpt till "Sju jävligt långa dagar", finns en scen där Judd minns hur hans mamma brukade träna till Jane Fondas videor.