De hade i alla fall nästan tur med vädret

Tanken var att Tomas (Johannes Bah Kuhnke) skulle använda skidsemestern till att ägna mer tid åt sin familj, frun Ebba (Lisa Loven Kongsli) och barnen Harry (Vincent Wettergren) och Vera (Clara Wettergren), men riktigt så blir det inte. Den första dagen i alperna går i och för sig bra. Familjen njuter av snön och solen och blir fotograferade av en entusiastisk fotograf. Lagom till lunchtid dag två spelar naturen dem ett spratt och allting förändras.

De blir vittne till en lavin när de sitter högt uppe i bergen på en restaurang. Lavinen ska vara kontrollerad, men i stunden känns det snarare tvärt om och alla matgäster drabbas av panik. Allra värst Tomas som totalt struntar i sin familj och flyr snön utan att ta hänsyn till något annat. Men det är bara röken från snön som blir resultatet av lavinen och Tomas kan skrattande återvända till sin familj. Men de är inte lika roade av situationen. Värre blir det när Tomas och Ebba berättar om sin upplevelse för några andra hotellgäster och Tomas blånekar när Ebba säger att han flydde från dem. Så var det inte alls, menar han, men så var det ju. Varför ljuger han?

Ruben Östlund som senast skakade min värld med den obehagligt verkliga "Play" fortsätter här att rota i människans instinkter och känsloliv. Vi ser hur familjen totalt raserar. Föräldrarna glider isär och barnen oroar sig för skilsmässa. Det blir inte bättre när vännerna Mats (Kristofer Hivju) och Fanni (Fanni Metelius) får ta del av Tomas och Ebbas olika upplevelser av lavinen. Mats försöker förklara Tomas beteende men är innerst inne oförstående. Den irriterade situationen förs tillfälligt över på Mats och Fanni i en intressant förflyttning av fokus, men det är bristningen mellan Tomas och Ebba som är det centrala.

Jag hänger tyvärr inte med i alla svängar i denna dialogtunga film, men gillar det jag ser. Östlund suger väldigt länge på scenerna så där så att de blir lite lätt plågsamma att se, men det känns lite mer realistiskt på något vis. "Turist" är inte en film som alla kan uppskatta, men det är tveklöst en bra film. Skådespelet vilar tungt på Johannes Bah Kuhnke, Lisa Loven Kongsli och Kristofer Hivjus axlar och de lyckas väl med att ge karaktärerna liv och trovärdighet. Östlund imponerar igen med detta blottande drama.

En nästan kvartslång bakomfilm ligger med som bonus där Ruben Östlund berättar lite om idéerna till filmen och om mannens omvända hjälteroll jämfört med konventionell (amerikansk) film. Detta varvas med bakombilder från inspelningen av själva lavinsekvensen som tydligen tog tre dagar att komplettera.

1. Filmens rättigheter har sålts till USA för en remake under namnet "Force Majeure", vilket även är filmens internationella namn. Detaljerna kring remaken är just nu oerhört knappa.

2. Flera YouTube-klipp har inspirerat och format filmen. Lavinen inspirerades av ett klipp, musiken, ironiskt nog Vivaldis "Sommar" ur "De fyra årstiderna", är plockad från ett klipp med en ung dragspelare och en sekvens med en usel busschaufför är i princip imiterad rakt av från ett annat klipp. Roligast är att Ruben Östlund visade klippet "Best cry ever" för att motivera Johannes Bah Kuhnke till en scen där han bölar okontrollerat.

3. Filmen var Sveriges bidrag till Oscarsgalan och kom nästan med bland de nominerade filmerna. Bättre utdelning blev det på Guldbaggegalan där den vann sex av totalt tio nomineringar.

ANDERS JAKOBSON (2015-05-19)