En stabil del i Marvels filmuniversum

Det tas ingen hänsyn till nytillkomna tittare när "Avengers: Age of Ultron" brakar igång som den elfte filmen i Marvel Cinematic Universe-sviten. Här bjuds det inte på någon mjuk vaggning in i filmens universum utan det är fullskalig Avengers-action från absolut första sekunden. En riktigt chocköppning och givetvis en fröjd för fanögat.

Vi befinner oss i det fiktiva landet Sokovia där HYDRA har ett sista fäste, lett av Baron Strucker (Thomas Kretschmann) som med hjälp av Lokes stav från förra "Avengers" bedriver mystiska experiment. Inom Avengers-gänget är det Thor (Chris Hemsworth) som är mest angelägen om att få tag på staven eftersom den är alldeles för farlig för... ja, alla! Därför är hela gänget i gång för att bryta sig in i fästet och oskadliggöra alla Struckers soldater. Det är Steve Rogers/Captain America (Chris Evans), Tony Stark/Iron Man (Robert Downey Jr.), Natasha Romanoff/Black Widow (Scarlett Johansson), Bruce Banner/Hulken (Mark Ruffalo) och Clint Barton/Hawkeye (Jeremy Renner) som gemensamt rusar fram genom skog och mark.

Strucker har dock ett ess i bakfickan i form av tvillingarna Pietro (Aaron Taylor-Johnson) och Wanda Maximoff (Elizabeth Olsen), två förädlade människor med övernaturliga krafter. Pietro är blixtsnabb och Wanda kan manipulera både energi, objekt och sinnen. Även om de ställer till det för The Avengers lyckas våra hjältar med sitt uppdrag och tar hem staven till Avengers-tornet i New York. Stark och Banner använder den för att forska vidare kring ett AI-baserat försvarsprogram kallat Ultron men lyckas inte riktigt få till det. Däremot lyckas programmet själv få till det och vips har The Avengers själva skapat sin värsta motståndare. Programmet växer snabbt och förkroppsligar sig som en talande robot (med röst av James Spader) och blir definitivt inte den hjälp mot yttre hot som de hoppats på utan ett allvarligt hot i sig själv.

Snabbt blir det skarpt läge och The Avengers måste anstränga sig till sitt yttersta för att kämpa tillbaka. Ultron söker upp de förädlade tvillingarna och använder dem för att snabbare nå sitt mål med allting, men när de så småningom inser vad Ultrons mål faktiskt är får de anledning att byta sida, speciellt som deras hemland Sokovia blir stridens centrum.

MCU-filmerna har fått viss kritik för att skurkarna inte alltid är så jättebra eller speciellt intressanta. Ultron får väl ses som en hyfsat bra och intressant skurk. Mycket är ju självklart tack vare James Spaders röst - och rörelser. Han ger verkligen en påtaglig pondus till karaktären. I övrigt är det lite tunt på skurkfronten i den här filmen - HYDRA:s skurkar försvinner ur handlingen snabbt och Andy Serkis figuerar som hastigast som vapensmugglaren Ulysses Klaue (en figur som kommer att ha större roll i den kommande "Black Panther" (2018)). Tvillingarna Pietro och Wanda byter ju sida och som nytillkomna karaktärer tycker jag att hans Quicksilver är aningens bortkastad (och en tristare gestaltning än versionen i "X-Men: Days of Future Past") medan hennes Scarlet Witch nog kan bli bra i mixen framöver. Marvels filmuniversum behöver ju definitivt fler kvinnliga hjältar. Allra mest intressant är Paul Bettanys Vision som tillkommer som en i sammanhanget helt unik karaktär lagom till filmens tredje akt.

Med andra ord händer det lite med The Avengers som gör att historien går framåt från den första filmen. Det är ju förstås fullt naturligt eftersom filmen är en del i ett planerat och utvecklat filmuniversum där varje film är viktig i helheten. Jag tycker dock inte att "Age of Ultron" är på något vis bättre än sin föregångare. Det är en stabil del i filmuniversumet, snyggt gjord på alla sätt och vis och det är jäkligt härligt att se ensemblen tillsammans igen, men det är inte en omvälvande upplevelse att se den.

Extramaterialet består inte av detaljerade evighetsredogörelser för hur filmen kom till utan lite kortare och konkretare filmer som tar oss med bakom kameran och runt om i världen. Filmen spelades nämligen in på ett antal olika "locations" i flera olika världsdelar. I övrigt får vi veta en del om både Ultron och Vision samt se det numera ganska tajta skådespelargänget krama om varandra.

En liten featurette handlar om "The Inifinity Stones/Gems" som figurerat i ett flertal tidigare filmer vid det här laget, och givetvis även i denna. Varför är de viktiga och varför är de med över huvud taget? Tja, det handlar ju om en långt utvecklad plan för att landa i historien "Infinity War" om ett antal år, och denna films bonusscen är ytterligare ett steg på vägen. Featuretten ger mer info på ett allmänt plan.

Fyra borttagna eller förlängda scener finns med och jag fastnar framför allt för en scen med Thor där han får fram viktig information genom att "offra" sig själv. Jag såg om denna scen med Joss Whedons kommentarer för att få veta mer varför den blev så mycket kortare och helt annorlunda i slutfilmen. Den innehåller nämligen en hel del information om ovan nämnda Infinity Stones. Whedon förklarar att scenen hade fungerat utmärkt i en Thor-film med dess övernaturliga inslag, men i det här sammanhanget blev det inte lika bra. Värd att se även för att man i och med det får mer av Stellan Skarsgård som därmed gör sitt fjärde inhopp i filmserien.

Dessa scener kompletteras av lite lättsamma bloopers och som ytterligare fördjupning finns det ett kommentarspår till hela filmen med Whedon. I och med att det är hans - planerat - sista insats i MCU kan det kanske vara värt att lyssna på det.

1. Jeremy Renners Hawkeye/Clint Barton har fram till nu varit lite anonym. Han var en bifigur i "Thor" och sedan till större delen på den onda sidan i "The Avengers", men här får han rejält med plats. En snygg balansering av karaktären i helheten.

2. Cameokungen Stan Lee är givetvis med även i denna film och får den här gången utrymme att fyra av sin legendariska "Excelsior!"-replik, dock under vissa obekväma förhållanden.

3. Nästa gång vi ser The Avengers blir inte i nästa film som bär deras namn, utan redan i "Captain America: Civil War" (2016) drabbar de samman - med sig själva. När The Avengers sedan dyker upp i den tvådelade "Avengers: Infinity War" (2018-2019) kan vi sannolikt räkna med att det inte alls är samma "laguppställning" längre...

ANDERS JAKOBSON (2015-09-21)