Marvelserien klättrar upp ett snäpp

När "Agents of S.H.I.E.L.D." hade premiär sommaren/hösten 2013 hade den första fasen av "Marvel Cinematic Universe" (MCU) klarats av. Organisationen S.H.I.E.L.D. ("Strategic Homeland Intervention, Enforcement and Logistics Division") hade etablerats i några av filmerna och kanske ännu mer i de kortfilmer som låg med på köpfilmerna. Framför allt hade karaktären Phil Coulson (Clark Gregg) introducerats, en agent som väldigt tydligt dog i "The Avengers" men som var fullt levande i serien. En stor del av den övergripande historien i den första säsongen gick åt till att förklara hur Coulson kunde vara vid liv. I övrigt handlade det om hur Coulson fick ansvar för att sätta ihop ett specialteam för att hantera märkligheter som oroade världen till följd av händelserna i "The Avengers".

Det var först mot slutet av säsongen som seriens betydelse i helheten stod klart. Fram till dess hade den mest känts som ett komplement som snålade lite med de tunga gästspelen, men när säsongens kulmen skedde parallellt med "Captain America: The Winter Soldier" föll bitarna på plats. Serien kändes plötsligt allt mer som något avsevärt mer betydelsefullt än bara ett komplement på tv, och det är med de förutsättningarna säsong två startar.

S.H.I.E.L.D. har rasat samman efter infiltrationen av HYDRA och den nytillträde chefen Coulson skrapar ihop resterna samtidigt som han har svårt att veta vilka han kan lita på. Han hade ju en infiltratör i sitt eget team, Grant Ward (Brett Dalton) som inledningsvis sitter fängslad men kommer att ha lite olika roller under säsongens gång. Coulsons ursprungsteam är temporärt splittrat. May (Ming-Na Wen) och Skye (Chloe Bennet) är fortfarande vid hans sida, men Fitz (Iain De Caestecker) och Simmons (Elizabeth Henstridge) är försvunna. Simmons är visserligen undercover hos HYDRA men Fitz är försvunnen i sig själv efter incidenterna i första säsongen och är helt enkelt inte sitt gamla vanliga jag - än i alla fall.

Några nya karaktärer kompletterar teamet så småningom, främst Mack (Henry Simmons) och det före detta äkta paret Lance Hunter (Nick Blood) och Bobbi Morse (Adrianne Palicki) som alla blir behjälpliga under säsongens gång.

Säsong två har två tydliga delar. Den första delen handlar mycket om att hantera HYDRA och förhindra deras till synes ickeåldrande ledare Whitehall (Reed Diamond) som vi redan i säsongens inledning sett i en flashback från 40-talet (!). Både S.H.I.E.L.D. och HYDRA är ute efter ett objekt som är starkt sammankopplats med Coulsons visioner och syner. Han ser ett mönster som bildar en helhet, en karta, eller närmare bestämt en skiss av en stad. Halvvägs in i säsongen når vi denna stad och här förändras allt...

Den andra delen är de första stegen att introducera Inhumans i den här världen. En film med namnet "The Inhumans" är planerad till sommaren 2019 (!) som avslutning på fas tre. Det är ganska långt kvar till dess så att konceptet med Inhumans dyker upp redan nu är anmärkningsvärt. Dock kan det mycket väl vara så att inga av de Inhumans som figurerar i MCU i och med "Agents of S.H.I.E.L.D." kommer att ha någon betydelse i den kommande filmen, men man vet ju aldrig. I och med att en i "den inre cirkeln" visar sig vara Inhuman får man hoppas att åtminstone den karaktärer får ta klivet över till filmens värld.

Inhumans håller sig gömda på en speciell plats där de lär sig hantera sina krafter. Coulsons gäng har ett eget intresse i dem och vill få till en fredlig relation, men samtidigt har en ny fraktion av gamla S.H.I.E.L.D. växt fram som inte är riktigt lika fredligt inställda - varken till Inhumans eller till Coulson som de misstänker har en gömd agenda. Oroligheterna eskalerar lagom till säsongens final. Mitt i allt detta får Skye äntligen träffa sina föräldrar och dessutom veta sitt riktiga namn: Daisy Johnson. Hon står mitt i centrum när allting strålar samman på en och samma plats, och när säsongen väl är över har förutsättningarna för säsong 3 satts.

Det händer riktigt mycket i säsongen och det känns allmänt som "Agents of S.H.I.E.L.D." klättrat upp ett snäpp. Går man efter de amerikanska tittarsiffrorna hade serien färre tittare, men ett mycket mer stabilt genomsnitt vilket innebär att serien fått sin trogna publik. Jag gillar hur serien lyckas fortsätta att vara ett slags tungt fundament i Marvels stora filmuniversum samtidigt som den med denna säsong tar ganska rejäla kliv till att bli sitt eget universum. Det innebär även att det blir lite mer serietidningsaktigt i form av skurkar och superkrafter jämfört med vad den första säsongen erbjöd. Lyckas de bara hålla allting under kontroll så ser jag inget fel i det.

Runt tio minuter med bortklippta scener från hela säsongen samlas på ett ställe i utgåvan. Lyckligtvis är de tydligt märkta med vilken avsnitt de hör hemma i även om det som alltid är lite svårt att komma ihåg sammanhangen när det gäller tv-serier med 20+ avsnitt.

Dessutom finns det fyra minuter bloopers där skådespelarna oftast trasslar in sig i sina repliker och annat. Lättsamt och kul för stunden.

Utgåvan som recenserats är en import från England. Ingen svensk utgåva kommer att ges ut.

1. Tråkigt nog är det ingen av de tunga Marvelnamnen som gästar serien i denna säsong, men Lady Sif (Jaimie Alexander) från "Thor"-filmerna gör ett gästspel precis som hon gjorde i den första säsongen.

2. Skye/Daisys pappa Cal spelas av Kyle MacLachlan och rollen han gör är inledningsvis som en sorts sadistisk doktor med vissa våldsamma raseriutbrott. I seriernas värld går han under namnet Mister Hyde och är något av ett monster. Här är det bara vid ett enda tillfälle som karaktären genomgår någon sorts förvandling i bild och det är kanske inte riktigt säsongens starkaste ögonblick.

3. Hayley Atwell dyker upp som Agent Carter i två avsnitt, självklart i ett par flashbacks. När säsongen gjorde vinteruppehåll på amerikansk tv fick Agent Carter blomma ut i en egen kortsäsong som kompletterar Marvels universum ytterligare. Det är även tänkt att de nya S.H.I.E.L.D.-agenterna Hunter och Morse ska få en spin-off under namnet "Marvel's Most Wanted", men det återstår att se om det blir av eller inte.

ANDERS JAKOBSON (2016-01-31)