En film med många personligheter

"Frankie & Alice" är en film där vi följer Frankie (Halle Berry), en populär dansare på en strippklubb. När hon en kväll följer med en kollega hem ändras dock hennes personlighet och det slutar med att hon skadar sin kollega. Trots att Frankie inte minns något av händelsen får hon sparken. När dessutom en gammal kompis till henne gifter sig och hon på bröllopet ändrar personlighet igen slutar det med att hennes agerande leder till fängelse. Hon får dock ett val, hon kan också checka in på ett hem och få hjälp av psykologer med sin sjukdom. Där träffar hon Oz (Stellan Skarsgård) som finner hennes sjukdom väldigt intressant och genast lägger ner större delen av sin tid med att hjälpa henne komma fram till vad för mörker som döljer sig inom henne som gör att hon ändrar personlighet.

Genom mer än halva filmen sitter jag som ett stort frågetecken. Det finns en manusstruktur i filmen, men det är väldigt mycket som inte förklaras vilket gör det hela smått förvirrande. Dock tar den sig mot slutet i takt med att Oz listar ut vad som egentligen hänt Frankie. Då finns det några detaljer i början som blir riktigt snygga, men det känns ändå inte tillräckligt. Det är egentligen ingenting som lockar in mig som åskådare. Mindre förvirrande hade det varit om mer tid lagts på att visa vem Frankie är och endast ha en av hennes personlighetsbyten komma fram. Scenen med bröllopet är helt onödigt och bidrar inte med någonting. Bättre hade det varit om den scenen snarare kommit när Frankie redan träffat Oz ett tag och de börjat nysta i mysteriet med hennes förflutna.

Filmen räddas lite tack vare Halle Berry och Stellan Skarsgård. De gör sina karaktärer betydligt mer intressanta än vad de egentligen är. Berry lyckas inte bara göra en bra gestaltning av Frankie, utan gör dessutom två personligheter till som båda är väldigt långt ifrån Frankies karaktär. Hon gör det på ett sätt som får det att verka vara tre olika personer, något endast skickliga skådespelare klarar av. Dock känns det stundtals som att denna intressanta karaktärs historia inte alls passar att berättas i filmformatet.

Överlag känns "Frankie & Alice" lite som en axelryckning. Tack vare Halle Berrys rollprestation och att den tar sig på slutet är den helt okej och ganska intressant historia. Dock hade det behövts ligga lite mer fokus på manuset för att den ska kunna vara bra. Den är en film som ganska lätt glöms bort och får en titt innan den endast står i filmhyllan som prydnad.

Finns inget.

1. Filmen är baserad på en verklig persons öde.

2. Det finns en ganska rolig koppling till "Trollkarlen från Oz" tack vare att läkaren heter just Oz. En koppling det pratas lite om i filmen.

3. Förutom "Frankie" och "Alice" har Halle Berrys karaktär även en tredje personlighet som kort och gott kallas "geniet". Denna karaktär är som ett litet barn som i sin gestaltning egentligen inte verkar mer rädd än genialisk.

EMMA ÅKERLIND (2015-05-16)