Freaks och mördare i salig blandning

Den fjärde säsongen av "American Horror Story" går under namnet "Freak show" och det är verkligen passande. Hela säsongen utspelar sig nämligen på ett sorts tivoli utan karuseller. Här är det freaks som gäller och de visar gärna upp sig. Här finns mannen med kloliknande händer, skäggiga damen, tvehövdade kvinnan, dvärgar och en massa andra missformade karaktärer. De leds alla av Elsa Mars (Jessica Lange). Alla freaks vill egentligen inget annat än att leva i fred och uppträda på sin scen men omgivningen vill annorlunda.

Tar de sig in till stan blir de utkörda. Sker det ett mord blir de misstänkta. Och naturligtvis sker det mord. En missbildad man utklädd till clown mördar folk på löpande band och naturligtvis blir freaksen misstänkta. Men det är annat som hotar dem också. Ett museum som specialiserat sig på udda saker och människor köper döda freaks för bra pengar. Något som vissa gärna utnyttjar.

Jag gillar "American Horror Story" serien. Säsong tre var lite svagare än de två första men med denna den fjärde säsongen är man tillbaka i samma starka stil som man började. Speciellt kvartetten i damer gör succé. Vi ser Kathy Bates som Ethel Darling (skäggiga damen), Angela Bassett som Desiree Dupree (den trebröstade damen), Jessica Lange som Elsa Mars (ledare för freaksen) och Sarah Paulson som Bette och Dot Tattler (den tvehövdade kvinnan). De är alla underbara karaktärer och det går inte att inte gilla dem.

Vi återser också många skådisar som varit med i en eller flera av de tidigare säsongerna och det är ju lite det serien bygger på. Man återanvänder skådespelare men de får spela olika karaktärer varje säsong. Ett genialt drag om ni frågar mig. Sammanfattningsvis, säsong fyra är riktigt bra och nu ser jag med spänning fram emot säsong fem och håller tummarna för att den kan leva upp till samma nivå.

Vi får se en hel del av hur serien spelades in och höra från skådespelarna om vad de tycker om serien vilket är kul. Mest intressant är dock att höra från de skådespelarna som är "freaks" på riktigt och hur de upplever det hela. Spännande, intressant och märkligt på samma gång.

1. Alla sånger som freaksen framför gavs ut efter den tid då serien utspelar sig.

2. Även om alla säsongerna är fristående är de på något sätt kopplade till varandra.

3. En femte säsong fick grönt ljus efter att första avsnittet i säsong fyra fått så höga tittarsiffror. Titeln blir "American Horror Story: Hotel" och den här gången får vi klara oss utan Jessica Lang då hon tycker att fem säsonger är för mycket av en och samma serie.

HANS-ÅKE LILJA (2015-11-26)