Ambitiös fantasy i Bergslagen

"Cirkeln" är baserad på boken med samma namn som inleder "Engelforstrilogin" av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Boken kom 2011 och är en svensk ungdomsfantasy inspirerad av "Twin Peaks", "Supernatural" och "Buffy och vampyrerna". Svensk fantasy hör ju inte till vanligheterna och det är tyvärr något i hela konceptet som gör att gränsen till att det ska bli pajigt ligger betydligt närmare än för en engelsktalande film. Ibland är det lättare att acceptera och bara svälja genrens tramsighet när det är på engelska.

Filmen har en speltid på nästan två och en halv timme och lyckas förvånansvärt bra med att hålla både tempo och intresse vid liv. Dessutom håller specialeffekterna riktigt bra klass, vilket begränsar pajighetshotet till enbart repliker och skådespelare. Och även där fungerar det fint, med undantag för några fjantiga replikskiften.

Till handlingen då: Historien utspelar sig i en fiktiv och mer eller mindre övergiven ort i Bergslagen: Engelfors. Här antar man att industrin frodats men nu verkar det inte finnas många kronor kvar i kassan, i alla fall om man utgår från skicket på gymnasieskolans toalett som är parodiskt dåligt. På denna toalett begår studenten Elias självmord i inledningen av filmen. I alla fall är det vad den allmänna uppfattningen är. Dödsfallet blir en katalysator för filmens plott, för en natt när månen lyser rött får en okänd kraft sex tonårstjejer att vandra ut i skogen till en övergiven folkpark.

Det är ätstörningsdrabbade Rebecka (Josefin Asplund), mobboffret Anna-Karin (Helena Engström), partypinglan Vanessa (Miranda Frydman), plugghästen Minoo (Irma von Platen), mobbarn Ida (Hanna Asp) samt gothtjejen Linnea (Leona Axelsen). Här blir de varse om att de är "utvalda" och att de alla bär på magiska krafter. Vissa av dem har redan känt av sina krafter, medan andra inte "väckt" sin magi än. Genom skolans rektor (Ruth Vega Fernandez) får de veta att de är häxor, men även att det finns onda krafter som vill dem illa. En av dem dör hastigt och lustigt och det är upp till de andra att lära sig att hantera sina krafter och samarbeta för att stoppa de onda krafterna innan det är för sent.

Ett ganska vanligt upplägg men tack vare den svenska inramningen fungerar det ganska bra. Jag har inte läst boken och tar för givet att hela trilogin i stort framhäver hela samhället Engelfors som lite udda och att det finns fler övernaturliga krafter än det som häxorna och historiens onda kraft representerar. Den där "Twin Peaks"-känslan, som varit betydligt mer påtaglig i Ulf Malmros dubbel "Rapport till himlen" och "Silvermannen" samt den i tv nyligen sända "Jordskott".

Sammanfattningsvis är "Cirkeln" ett ambitiöst projekt som klarar av sina ambitioner utan att bli varken sommarlovs-tv eller någon svensk kopia av sina inspirationskällor.

Inget, vilket är lite märkligt, men också typiskt svenskt.

...OM PRODUKTIONENS VARA OCH ICKE VARA

1. Filmlance köpte rättigheterna till hela trilogin. Levan Akin anlitades snabbt som filmens regissör. Dock ville Filmlance ändra så pass mycket i historien att Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren offentligt tog avstånd från filmatiseringen och Bergmark Elfgren hoppade av som manusförfattare. Även Akin klev av till följd av det. Projektet såg ut att dö.

2. In klev Benny Andersson som räddaren i nöden. Han och sonen Ludvig bildade produktionsbolaget RMV Film och köpte rättigheterna från Filmlance. Bergmark Elfgren och Akin hoppade på tåget igen och Andersson bidrog även med musik till filmen.

3. Huruvida de övriga två delarna i trilogin, "Eld" och "Nyckeln", kommer att filmas är oklart. "Cirkeln" var dyr att göra och det krävs nog ett internationellt intresse för att filmsviten ska bli komplett.

ANDERS JAKOBSON (2015-07-14)