Ännu en videobutiksklassiker ser dagsljus

"Spöksnubben i skrubben" har ett omslag som jag minns från 80-talets videobutiker och tack vare Studio S:s omsorg släpps nu filmen för första gången på DVD i Sverige. Jag såg den aldrig när det begav sig men minns både titeln (i original betydligt torrare "Monster in the Closet") och omslaget. Vad jag absolut inte visste då och nu blir lite överraskad av är att filmen är från Troma, B-filmsbolaget som givit oss "The Toxic Avenger", "Class of Nuke ’em High" och andra mardrömmar/höjdpunkter genom åren. Dock tror jag att Troma i det här fallet mest varit inblandad som ursprunglig distributör än som ansvariga för produktionen då "Spöksnubben i skrubben" håller en betydligt högre klass och framför allt innehåller skådespelare man sett i annat. Inte glada amatörer, utan riktiga skådespelare.

Nog om det. Filmen är någon sorts skräckfilmsparodi utan att vara en spoof-film med kopierade scener och en miljard moderna referenser. Den parodierar snarare monstergenren än en specifik film. Handlingen då: Helt plötsligt drabbas en liten stad av tre oförklarliga dödsfall där liken hittas i garderober. En uttråkad journalist, Clark Kent-kopian Richard Clark (Donald Grant), som längtat efter att få skriva något vettigt får i uppdrag att rota i mordfallen. Hans vägar korsas med med professor Diane Bennett (Denise DuBarry) och hennes son "Professorn" (Paul Walker - japp, den tragiskt bortgångne actionhjälten i sin första filmroll som tioåring!) och de börjar pussla ihop bevis och fakta som indikerar att det inte är en vanlig mördare.

Snart ska de bli varse att det handlar om ett rejält monster som verkar använda garderober som temporära boningsplatser, men frågan än hur monstret kan stoppas innan det tar ännu fler liv...

Jag kan inte påstå att filmen är någon formidabel skrattfest, men den har sina roliga stunder. Allt från roliga texter i bild, till udda karaktärer och en final som har en minst sagt annorlunda lösning på monsterproblemet. Humorn får mig att tänka på "Titta vi flyger" och "Police Squad!" dock utan att vara lika skruvad. I sin helhet är filmen avsevärt bättre än vad jag hade trott med tanke på Troma-kopplingen. Monsterdesignen är bra även om monstret ser aningens dumt ut med sin stora gapande mun (men med en liten "Alien"-referensbonus) och specialeffekterna är charmiga.

Kul att se filmen efter alla dessa år. Kultstatusen kan jag absolut förstå även om jag inte får några nostalgiska känslor av "Spöksnubben i skrubben". Genial titel, för övrigt!

Utöver filmens ganska underhållande trailer är extramaterialet samma skåpmat som finns på alla andra Troma-filmer. Ett myller av korta klipp - en del sevärt, annat inte.

1. Den här klassiska filmgrejen med att en tönt blir värsta snyggingen så fort glasögonen försvinner dras till sin spets här, och det är inte enbart människor som förhäxas av skönheten...

2. Det var inte bara Paul Walker som debuterade i filmen, en åttaårig Stacy "Fergie" Ferguson, känd från The Black Eyed Peas, med mjölkmustasch har en liten roll i början av filmen.

3. Monstret i filmen spelas av 2,20 långa Kevin Peter Hall som kanske är mest känd för två andra filmmonster - dels som Rovdjuret i de två originalfilmerna och dels som Harry/Bigfoot i "Bigfoot och Hendersons".

ANDERS JAKOBSON (2015-08-15)