Färgglad och färglös samma gång

Med tanke på de senaste årens vuxna tolkningar av gamla sagor, inte minst Disneys egen "Maleficent", var den här ganska tama versionen av Askungen lite överraskande. Här har man i princip gjort spelfilm av den klassiska tecknade filmen från 1950 och resultatet är en lite tristare version av den sistnämnda.

Det var länge sedan jag såg den tecknade "Askungen" men från vad jag minns följer den här versionen handlingen i stort. Den unga Ella råkar ut för det hemska i att förlora sin mor. Hon växer upp tillsammans med sin kärleksfulle far som en dag anförtror henne att han skulle vilja ta en sista chans till lycka. Lyckan i detta fall är en änka spelad av Cate Blanchett som blivit ensam med sina två döttrar efter att hennes man dött. När Ellas far avlider på en arbetsresa tar styvmamman och döttrarna över huset och Ella tvingas passa upp på dem. Det som sedan följer är precis det som vi är vana vid från film och bok. Prinsen bjuder in till bal och Ella, nu omdöpt till Cinderella, får hjälp av féernas gudmor med att fixa till klänningen.

Filmen har en rekommenderad åldersgräns på sju år men jag kan inte dra mig till minnes någon scen som skulle vara för otäck för de som är ännu lite yngre än så. Som ondskefull styvmor är exempelvis Cate Blanchett förhållandevis tam och de elaka styvsystrarna är mer fåniga än otäcka. Filmens stora behållning är scenografin som från den första bildrutan vräker ut vackra färger och snygga omgivningar. Det går inte att missta att detta är en gullig familjefilm som är både varm och inbjudande.

Lily James är utmärkt i rollen som Askungen men hon är också det enda utropstecknet i en film som tyvärr inte lyckats med någon spännande rollbesättning. Inte ens Helena Bonham Carter lyckas få sin fé till något speciellt. När eftertexterna rullar har filmen redan börjat blekna i minnet och så här något dygn senare minns jag den mest som både färgglad och färglös på samma gång.

En halvtimmes extramaterial är inte mycket att hänga i julgranen när det gäller en sådan här film, och det är synd för det som finns är bra och informativt. Här finns väldigt lite av de klassiska ryggdunkningarna och desto mer om hur filmen faktiskt gjordes och vilket enormt arbete som faktiskt ligger bakom. Speciellt intressant är det att höra och se hur den fantastiska balsalen gjordes i ordning och vad som krävdes. Dessutom berättas det en del om hur det var att regissera så många djur, om de fantastiska klänningarna och så en bortklippt scen.

Det jag i första hand saknar är ett kommentarspår med regissör Kenneth Branagh för det känns som att det finns mycket mer att berätta än vad som finns på den här utgåvan.

1. Stellan Skarsgård gör en mindre roll som en hertig som smider ränker vid hovet. Det är ingen stor roll men han ser ut att trivas i den.

2. Jag hittar många olika versioner av sagan om Askungen på film när jag letar på IMDB. Ryssarna var faktiskt före USA med en operett som kom redan 1947. Därefter kom bland annat Disneys tecknade film, en tv-film från 1965 och 1997 kom en stjärnbeströdd musikalfilm med bland annat Whitney Houston och Whoopi Goldberg. Ingen av dem verkar ha använt sig av de tidiga, icke barnvänliga, versionerna av Askungen. De är ganska brutala och hemska och blir säkert en utmärkt vuxenfilm om någon vågar plocka upp den.

3. Under balscenerna, som för övrigt spelades in i den klassiska James Bond-studion, kan man skymta klänningar från en lång rad olika Disney-"prinsessor". Bland annat syns Belle från "Skönheten och odjuret" och Mulan från "Mulan".

THOMAS HELSING (2015-08-02)