Frånvarande Falk

I denna den tredje av de fem nya filmerna är självaste Johan Falk rätt frånvarande. Han har en förvånansvärt liten roll. I stället är det kollegan Niklas som syns mest. Niklas lyckas nästla sig in i kaukasiergänget och allt verkar gå enligt plan, tills Niklas plötsligt försvinner och de övriga ingen har aning om vart han är. Kaukasierna har nämligen kommit på att de har en polis (eller tjallare) i gruppen och har nu plockat ut de fyra som det kan vara. Dessa befinner sig nu i en gammal militärbunker där den skyldige ska avslöjas.

Samtidigt som allt detta händer kämpar Seth med att hålla ihop sitt gäng. Jack vill ha honom död och Seth ser det nödvändigt att försvara sig. Detta leder till totalt inbördeskrig samtidigt som de två grupperna ska försöka samarbeta om en diamantkupp. Man får tidigt känslan av att det inte kommer sluta väl.

"Blodsdiamanter" är riktigt bra. Faktiskt en av de bästa filmerna i serien. Den är spännande och eftersom detta är de sista filmerna kan ju faktiskt folk gå och dö. Det är inte omöjligt längre. Visserligen har karaktärer dött tidigare men nu är det definitivt möjligt, till och med troligt. Det kan ju tänkas att filmskaparna vill försäkra sig om att detta verkligen är slutet för Falk.

När det gäller Falk själv är han som sagt väldigt osynlig i den här filmen. Han har en liten kamp med den ryska kvinnan som utpressar honom till att göra som han vill men det är det enda riktigt stora som han har i den här filmen. Nu är det Niklas och Seth som är i fokus och det fungerar förvånansvärt bra. Man känner också att det börjar närma sig slutet. Det byggs upp mot något stort och det står nu helt klart att det är någon inom polisen som förråder dem. Och vi har fått se personen. Dock inte ansiktet så det vi vet är att det är en man som gillar att snusa och att han har sitt snus i en guldfärgad dosa.

Som sagt, "Blodsdiamanter" är riktigt bra och det lovar gott inför de sista två filmerna som förmodligen kommer innehålla en del överraskningar…

Trailers för några av filmerna är som vanligt vad vi bjuds på.

1. Alexander Karim är riktigt bra som Niklas.