Rätt känsla, snärtiga avsnitt och bra skurk

Sedan 70-talet har Star Wars-franchisen haft sin beskärda del av underhållnings-världen, och det finns inga tendenser till att det ska förändras nu när vi har en ny långfilm på gång som kommer att följas av fler och otaliga spin-off-historier och vad det nu kan vara. Som peppigt grädde på moset finns då den animerade tv-serien "Star Wars Rebels" som kan varmhålla tittaren fram till de "riktiga" filmerna kommer. Dessutom är det en utmärkt inkörsport för yngre tittare i och med att serien finns dubbad på svenska.

Säsongen inleds med dubbelavsnittet "Upprorsgnistan", som även givits ut separat. Här sätts förutsättningarna för serien. Föräldralösa ynglingen Ezra träffar ett gäng rebeller och blir efter mycket om och men en del i gänget, framför allt efter att dess ledare Kanan - en av få levande Jedis - noterar att Ezra bär på kraften. I grund och botten handlar den här serien om precis samma sak som de två filmtrilogierna, nämligen en ung person som ska tränas till att bli en Jedi av en mentor. Tidsmässigt ska ju "Star Wars Rebels" utspela sig 15 år efter "Star Wars III: Mörkrets hämnd" och fyra år innan "Star Wars IV: Stjärnornas krig", så miljön är möjligen lite annorlunda mot de båda trilogierna.

Fast den huvudsakliga storyn är ju att de är ett gäng rebeller i en tid då Imperiets förtryck och makt är som starkast. Initialt har gänget en bundsförvant i Gall Trayvis som via illegala sändningar ger lite hopp i eländet, men i stort sett är de ensamma i sin kamp. Gänget består förutom Ezra och Kanan av duktiga piloten Hera, muskelpaketet Zeb och smidiga Sabine, samt droiden Chopper.

Äventyren avlöser varandra. Tack vare den korta speltiden på ungefär 22 minuter per avsnitt blir det bra fart och ganska koncisa historier som emellanåt känns som de börjar mitt i, vilket bara ger berättelsen en härlig snärt. Givetvis går inte gängets aktioner under radarn på något vis utan Imperiet är väl medvetna om att en rebellstyrka ställer till det för dem. Som motangrepp sätter de då in The Inquisitor, en skoningslös agent som har många Jedi-liv på sitt samvete. Detta är en riktigt bra skurk, otroligt coolt designad och mycket bra röstskådespelad av Jason Isaacs (mest känd som Lucius Malfoy i Harry Potter-filmerna). Det är en karaktär jag gärna hade sett i de "riktiga" filmerna.

Dryga fem timmar får man lägga för att se säsongen i ett svep och det är en bra omgång. Parallellt med rebellernas strid mot Imperiet tar Ezra flera kliv framåt till att bli en Jedi och han får även fylla i luckor kring hans föräldrars öde och förutsättningarna för nästa säsong planteras smidigt. Det här är definitivt en serie jag kommer att följa med intresse även framöver. När jag såg piloten hade jag lite problem att komma in i animationsstilen som ligger närmare introfilmer i ett dataspel än traditionell tecknad film, men det har jag inte nu. Stilen är fortfarande udda, hyperrealistiskt fast inte realistisk alls på samma gång. Svårt att beskriva men det passar Star Wars-världen betydligt bättre än någon "Scooby Doo"-stil skulle ha gjort.

Framför allt träffar serien precis rätt när det gäller Star Wars-känslan, och det är det som gör att jag redan längtar efter mer - och framför allt ser fram emot "Episode VII" med stor iver.

I samband med att serien visades på amerikansk tv för första gången lades små bakomfilmer ut på starwars.com som gick igenom det aktuella avsnittet, bjöd på lite övrig information om produktionen och smygtittade på nästa avsnitt. Dessa ligger med här och har en gemensam speltid på en bra bit över en timme.

Hurtiga social media correspondent:en Andi Gutierrez är vår väldigt amerikanska guide som visar upp oändliga Star Wars-tröjor i sina inslag. Men bakomfilmerna är bra. Vissa intervjufrågor med till exempel en röstskådespelare är lite märkligt spekulativa "Hur kände din karaktär när den gjorde si och så?", men som balans finns det riktigt bra information om allt från hur avsnitten görs rent tekniskt till något orakel från Lucasarts storyavdelning som svarar på tittarfrågor. Den övergripande känslan är att serien görs av folk som har koll på vad de gör och som vet att om de gör fel på något vis, kommer de att få sina fiskar varma av en extremt nördig publik.

En drygt 20 minuter lång sammanfattning av hela säsongen med karaktären Kanan som berättarröst ligger med. Denna kan vara utmärkt att se inför nästa säsong i fall man behöver friska upp minnet lite. Och apropå nästa säsong finns det även en framåtblick där vi dels får höra lite om planerna och se skisser och annat, och dels faktiskt får se färdigt material från säsongen. Lovande!

1. Flera karaktärer som man känner igen från båda trilogierna dyker upp i serien. Bail Organa och Grand Moff Tarkin ser ut som i sina filmade varianter men röstskådespelas av andra skådespelare. Däremot gör Billy Dee Williams, Anthony Daniels och Frank Oz sina karaktärer Lando Calrissian, C-3PO och Yoda precis som i filmerna. Den sistnämnda syns dock inte i bild.

2. I säsongsavslutningen hörs en bekant flåsande och en väldigt blank svart figur kliver in med rejäla kliv.

3. Säsong 2 drar igång på Disney XD under hösten 2015.

ANDERS JAKOBSON (2015-09-25)