Välgjord brittisk krigsaction

I original heter den här miniserien "Chris Ryan's Strike Back" och består av tre långfilmslånga episoder, uppdelade på två avsnitt var, baserade på romanen "Strike Back" av Chris Ryan. Ja, det är "Hallå yxskaft!"-varning på den informationen, men anledningen till att jag tar upp det är för att serien fortsatt utan att vara baserad på Ryans böcker.

Den här serien visades i hemlandet England 2010 och sedan dess har dess huvudperson blivit en riktig världskändis. Det är självaste Thorin Oakenshield, alltså Richard Armitage, som spelar SAS-soldaten John Porter. Under invasionen av Irak 2003 är Porter tillsammans med bland annat Hugh Collinson (Andrew Lincoln) med under ett uppdrag där de ska frita en kidnappad britt. Fritagningen flyter på tills de stöter på en ung pojke med ett stort i ärr i ansiktet och en bombväst runt kroppen. Porter ser att pojken inte riktigt har mod att ta sitt eget liv och desarmerar bomben och väljer sedan att låta pojken leva, men strax därpå skjuts tre soldater i styrkan och Collinson menar att det var pojken som sköt. Trots att uppdraget blev lyckat blev det samtidigt extremt misslyckat, och Porter tar på sig skulden och blir avskedad från armén.

Sju år senare bär han fortfarande på skuldkänslor och jobbar som vaktmästare hos MI6. Collinson har lämnat fältet och har blivit chef för Section 20 inom försvars-ministeriet. När en brittisk journalist, till lika dotter till forna utrikesministern, kidnappas är den enda ledtråden ett foto hon tog av sin kidnappare - en ung man med ett stort ärr i ansiktet... Porter lägger ihop ett och två och erbjuder sina tjänster och Collinson återaktiverar honom som soldat. Därefter skickas Porter på ett omöjligt uppdrag.

De tre filmerna, som absolut knyts ihop av händelserna 2003, handlar om att Porter hamnar i snudd på omöjliga uppdrag. I den andra filmen jagar han en lönnmördare i Zimbabwe som misslyckats att mörda president Mugabe och som visar sig vara en SAS-kollega. Det är dock något mystiskt med hela situationen. I den tredje filmen jagar han en annan britt som allierat sig med terrorister i Afghanistan där han kommit på ett sätt att hacka sig in i missiler och styra om dem. Samtidigt med allt detta kämpar Porter med att få fram sanningen om vad som hände under det är uppdraget i Irak 2003, för det är något som inte stämmer, och sanningen kommer fram till slut...

Jag gillar serien. Initialt är jag lite reserverad då jag är lite trött på krigsaction av det här slaget, men det dröjer inte länge innan jag är mer eller mindre fast och totalt investerad i karaktärerna och världen som visas upp. Serien är mycket välgjord och tack vare det två-delade upplägget per film blir det ett tilltalande dramaturgiskt upplägg som gör att jag vill se mer än bara ett avsnitt i taget.

Det är inte överdrivet många brittiska serier av actionslag som passerar mina ögon, och det är lite synd, men nu tar jag igen det med "Strike Back".

1. Denna säsong är även känd under namnet "Strike Back: Origins" då efterföljande säsonger också heter "Strike Back: [någonting]", ett upplägg som dessvärre ignorerats till den svenska utgivningen där säsongerna numrerats, vilket gör att denna säsong i så fall får ses som "Säsong 0".

2. Inte bara Richard Armitage har blivit världskändis sedan 2010, Andrew Lincoln har ju "vandrat" (hehe) genom rutan via "The Walking Dead", där han duktigt nog döljer sin verkliga accent.

3. Chris Ryan heter egentligen Colin Armstrong och var soldat i Special Air Service tills han drog sig tillbaka och började skriva sjukt mycket böcker under pseudonym.

ANDERS JAKOBSON (2011-11-23)