Smart kammarspel i science fiction-skrud

Den här filmen spiller ingen tid på något dramaturgiskt förspel utan rivstartar med ett montage, med vissa ledtrådar inför vad som komma skall, som snabbt placerar vår huvudperson i den omgivning där han ska vara under resten av filmen. Skickliga kodaren Caleb (Domhnall Gleeson) jobbar för Google/Apple-liknande Blue Book, världens största företag. Plötsligt plingar det till i mailen och Caleb har vunnit en intern tävling där vinsten är att få tillbringa en vecka med företagets skapare Nathan (Oscar Isaac) i hans avlägsna lyxhus mitt ute i ingenstans. Ett fantastiskt pris och en ära för Caleb.

Väl där visar det sig att Nathan har en liten baktanke. Caleb får skriva under ett strikt sekretessavtal och sedan inleda ett Turingtest [se Tre Saker] med roboten Ava (Alicia Vikander) som Nathan påstår har en fungerande artificiell intelligens. Upp till bevis, och Caleb inleder ett antal sessioner där Ava testas enligt bästa förmåga medan den excentriska och märkliga Nathan betraktar experimentet via kameror.

Ganska snabbt inser man som tittare att det förmodligen är något mer invävt i den här historien än en ung man som testar en robot medan konstruktören tittar på, och visst är det så. Exakt vad tänker jag förstås inte avslöja, då filmen bjuder in till flera alternativa utvecklingsmöjligheter medan man ser den. Själv hade jag en ganska tydlig idé om vad som skulle kunna bli twisten i filmen, men så blev det inte och det är lite av tjusningen med historien.

Det är Alex Garland som gör sin regidebut med "Ex Machina". Han har tidigare skrivit romanen "Beach" som blivit film, manusen till "28 dagar senare" och "Dredd" samt haft en rad andra uppdrag. Vägen fram till filosofiska och tekniska "Ex Machina" är kanske inte så ologisk som det kan verka och jag tycker han lyckats riktigt bra. Filmen är intelligent laddad men har också en tilltalande enkelhet i det begränsade antalet skådespelare och den förhållandevis omslutna miljön. En utmärkt utgångspunkt för ett kammarspel i science fiction-skrud och det är riktigt bra.

De tre huvudsakliga skådespelarna är personer som börjar synas i allt större och större sammanhang och de gör alla övertygande insatser. Speciellt gläds jag åt svenska Alicia Vikanders smakfulla robotgestaltning, som i kombination med en cool och fantasieggande design på robotlemmarna ger en mycket minnesvärd karaktär. Och filmen i sin helhet känns även den minnesvärd och smart.

Fem ganska korta (cirka tre minuter styck) featuretter skrapar lätt på ytan, men ger ändå en ganska tillfredsställande titt bakom kulisserna. Storyn, skådespelarna, designen, Ava och Turingtestet berörs, och jag hade gärna stannat kvar lite längre vid några av ämnena, som till exempel specialeffekterna som krävdes för att få till Avas transparenta utseende.

Några saker att bära med sig från denna film är att manusförfattaren/regissören Alex Garland kallar den "en lågbudgetfilm" och att delar av den spelades in i Norge.

1. Det framgår inte var filmen utspelar sig och vilken nationalitet karaktärerna har, men jag tar för givet att de ska föreställa amerikaner med tanke på deras accenter. Då är det lite intressant att ingen av de tre huvudrollsinnehavarna är amerikan - Domhnall Gleeson är från Irland, Oscar Isaac från Guatemala och Alicia Vikander är ju svensk.

2. Titeln, där "Machina" uttalas med ett hårt K, inte som "machine", kommer från uttrycket "Deus ex machina" vilket är latin för "gud ur en maskin/gud ur maskinen". Uttryckets egentliga innebörd (händelse/föremål/person som på ett plötsligt eller osannolikt sätt räddar en till synes omöjlig situation) är i mitt tycke inte riktigt applicerbart på historien.

3. Turingtestet är ett test av artificiell intelligens utformat av Alan Turing 1950. I grova drag går det ut på att om en människa konverserar med en maskin och inte kan avgöra om det är en maskin eller människa, uppfylls kriteriet för mänsklig intelligens. I det här fallet vet ju Caleb att Ava är en maskin men kan ändå använda testet för att avgöra hennes intelligens.

ANDERS JAKOBSON (2015-08-28)