Realistiskt amerikanskt vardagsdrama

Serien "American Crime" börjar med att en far får ett telefonsamtal där han informeras om att hans son mördats och sonens fru misshandlats och våldtagits. Utifrån det får vi sen följa föräldrarna till mannen som mördades, föräldrarna till frun som misshandlades, familjen till en av de som misstänks för delaktighet i dådet, en man som körde den misstänkta flyktbilen, mannen som anklagas för dåden samt hans flickvän.

Serien pågår under elva avsnitt och jag måste erkänna att jag hade svårt att sluta titta. Upplägget är riktigt bra och det jag gillar är att saker och ting är allt annat än svart och vitt. Den som är oskyldig kanske inte är så oskyldig som man först tror och den som är skyldig kanske inte är det. Man kastas hela tiden mellan vad man tror är rätt och vad som helt plötsligt inte allt är rätt. Och det gillar jag.

Under handlingens gång får vi följa hur polisen utreder fallet, hur det går till domstol, hur det vinklas av de inblandade och press, hur de inblandade och deras anhöriga påverkas och till sist hur allt får ett slut. Ett slut som passar vissa av karaktärerna bättre än andra. Allt känns dock trovärdigt hela vägen och det är väldigt viktigt för att en serie som denna ska fungera.

Sen går det heller inte att inte gilla skådespelarna. Felicity Huffman och Timothy Hutton spelar Barb och Russ, föräldrarna till mannen som mördades. De gör båda enastående rollprestationer! W. Earl Brown och Penelope Ann Miller spelar Tom och Eve som är föräldrar till frun som misshandlades. De har inte riktigt lika stora roller som Huffman och Hutton men gör ändå sina roller mycket bra. Sen har vi Richard Cabral som spelar Hector, Caitlin Gerard som spelar Aubry, Elvis Nolasco som Carter, Johnny Ortiz som Tony, Regina King som Aliyah och så vidare och så vidare. Sällan har en serie haft så bra uppsättning skådespelare.

Jag skulle vilja gå så långt som att utnämna "American Crime" till en av de bästa TV-serierna som visades under 2015 och just blandningen av en utmärkt handling, bra dialog, trovärdiga karaktärer spelade av bra skådespelare gör att denna serie har det mesta och jag kan inte rekommendera den nog mycket.

1. Ni behöver inte bara tro på mitt ord om att serien är bra. Den nominerades till inte mindre än tio Emmys.

2. En andra säsong är på gång och precis som med så många andra serier just nu verkar den vara helt fristående från första säsongen…tror jag.

3. Timothy Hutton gör förmodligen sin bästa roll hittills här.