Måndag hela veckan, skräckversionen

Varje morgon vaknar Christine bredvid en man hon inte känner igen. Varje morgon berättar han att han är Ben, hennes man som hon varit gift med i över tio år. Han berättar också att hon för 20 år sedan var med om en olycka som förstörde hennes minne. En olycka som resulterade i att Christine varje morgon vaknar med ett tomt minne. Under dagen försöker hon minnas, men när hon sen går och lägger sig på kvällen töms minnet och allt börjar om igen när hon vaknar morgonen därefter.

Det är lätt att förstå att Christine har panik. Själv blir man lätt stressad över om man inte hittar hemnycklarna på morgonen eller glömmer plånboken men hon glömmer precis allt. Eller nästan i alla fall. Hon tror att hon är 20 år (egentligen är hon 40) då hon inte minns de sista 20 åren efter olyckan.

Vi får följa Christine när hon försöker minnas och varje dag upptäcker hon nya saker. Hon upptäcker att hon träffar en doktor som givit henne en kamera så hon kan spela in en videodagbok. Varje morgon ringer han och påminner henne om att kameran finns och varje morgon har hon ingen aning om vem han är. Problemet är bara att när hon börjar titta på vad hon spelat in med kameran så upptäcker hon att Ben inte berättat allt för henne. Försöker han skydda henne eller finns det någon annan anledning?

"Before I Go to Sleep" är riktigt bra och riktigt obehaglig. Man känner verkligen för Christine och hur utlämnad hon är. Dock finns det några problem med filmen. Logiken håller inte alltid. Ibland känns det som om Christine kommer ihåg trots att hon inte ska det. Kanske visar man inte riktigt allt i filmen utan förväntar sig att vi som tittar ska förstå ändå, eller så har man slarvat, men det känns ibland som om det går lite för lätt. Sen kände man sig tydligen tvungen att ge filmen ett typiskt Hollywoodslut. Precis den typen av slut som jag helst skulle vara utan…

1. Tydligen har telefonen i Christine och Bens hus den amerikanska ringsignalen och inte den engelska som den borde ha.

2. Filmens poster blir mycket mer logisk efter att man sett filmen.

3. Nicole Kidman och Colin Firth gör riktigt bra insatser men samtidigt står nästan Mark Strong som spelar doktor Nasch ut mer trots att det är första gången jag ser honom och han har en mindre roll än både Kidman och Firth.

HANS-ÅKE LILJA (2015-09-10)