Schrödingers middagsparty

Tankeexperimentet om Schrödingers katt kombineras med de kosmiska bieffekterna av en passerande komet i denna tajta och härligt hjärnskrynklande lågbudgetrysare. Med en budget troligtvis lägre än cateringnotan på de flesta andra filmer lyckas regissören och manusförfattaren James Ward Byrkit riktigt bra med en åtta personer stark rollbesättning med till större delen okända ansikten och en story som vrider och vänder upp och ned på tittaren utan att måla in sig i ett hörn av ologiska lösningar.

Det är kvällen då en komet passerar jorden och då brukar det hända konstiga saker. Em (spelad av svenska Emily Baldoni) är på väg till ett middagsparty och pratar med sitt ex i telefonen tills telefonen lägger av och spricker mitt i samtalet. Mycket skumt. Det är paret Mike (Nicholas Brendon) och Lee (Lorene Scafaria) som samlat ihop det gamla kompisgänget för första gången på riktigt länge. Ems ex Kevin (Maury Sterling) dyker upp med sin nya tjej Laurie (Lauren Maher), vilket inte riktigt glädjer någon. Äkta paret Beth (Elizabeth Gracen) och Hugh (Hugo Armstrong) samt Amir (Alex Manugian) kompletterar gänget. När strömmen går och telefonerna slutar fungera blir det Hugh och Amir som går iväg några hus bort till ett som inte slocknat, i hopp om att få låna en telefon.

När de kommer tillbaka har de med sig en otäck upplevelse och ett föremål. Hugh menar att han tittade in genom fönstret och såg sitt eget gäng och föremålet de tog med sig tillbaka är en låda som innehåller bilder på gänget med ett till synes slumpartat nummer på baksidan. Det är bara början på en paranoid mardröm där de inte är ensamma i mörkret. De själva är där också, fast hur många upplagor av de själva finns det egentligen?

Jag har allt mer börjat uppskatta enkelheten i filmer och då speciellt i science fiction-filmer, vilket man får kategorisera "Coherence" som. Det är verkligen inget krångel i filmen, med undantag för den knepiga plotten som jag personligen inte har några som helst problem att hänga med i. Att skådespelarna är nästan uteslutande nya ansikten för mig (Maury Sterling känner jag ju igen som Max i "Homeland") är helt klart till filmens fördel i detta fall. Dialogen, delvis improviserad till följd av den låga budgeten, är väldigt naturlig och realistisk, vilket också är till filmens fördel.

"Coherence" är lite av en dold pärla i filmutbudet och helt klart sevärd för den som går i gång på tanken om parallella världar, alternativa tidslinjer och liknande nötknäckande.

1. Nicholas Brendon ser exakt ut som om man kombinerat Joey och Chandler från "Vänner". Kusligt!

2. James Ward Byrkit långfilmsdebuterar med "Coherence". Hans största poster på CV:t fram till nu är manuset till "Rango" samt konsultande och storyboardritande till de tre första "Pirates of the Caribbean"-filmerna.

3. 50 000 dollar var den extremt låga budgeten och fem nätter gick åt för att filma historien.

ANDERS JAKOBSON (2015-09-16)