Dinosaurierna springer från park till värld

När "Jurassic Park"-franchisen grävs upp igen efter drygt 20 år lämpas allting över på en förhållandevis okänd regissör, Colin Trevorrow, som tillsammans med en ungefär lika okänd manusförfattare, Derek Connolly, och två lite mer etablerade diton, Rick Jaffa och Amanda Silver, skrivit storyn. Och vad händer, om inte en riktig braksuccé där filmen i skrivandets stund är den tredje mest inkomstbringade filmen någonsin. Det är ju inte illa, direkt.

Den första filmen i sviten var ju en riktig kioskvältare när den kom under det tidiga 90-talet. Den 3D-konverterade versionen bevisade att filmen fortfarande höll. När de första trailerna till "Jurassic World" kom tyckte jag att det kändes som samma film en gång till, men så var det förstås inte. Det är inte en remake, men väl en reboot av franchisen som tar vid där de tidigare filmerna slutade - och med samma problem.

Den familjevänliga temapark som John Hammond drömde om har realiserats. I filmens värld har parken på ön Isla Nublar utanför Costa Rica varit igång i tio år, under ledning av Claire (Bryce Dallas Howard) som givetvis svarar uppåt till ägaren Masrani (Irrfan Khan) som hela tiden kräver mer. Parken är en succé och har minst sagt spektakulära inslag, men det som drar publik är när de kan presentera nya dinosaurier. Och finns det inga kvar att upptäcka får man genmanipulera ihop nya. I hemlighet har en gigantisk jättedinosaurie under namnet Indominus Rex tagits fram, vilken ska bli parkens nästa publikdragare. Som en sista säkerhetsåtgärd ber Masrani att Claire ska ta hjälp av en före detta militär som jobbar med parkens Velociraptorer.

Owen (Chris Pratt) har lyckats träna raptorerna så väl att de ser honom som sin alfa-ledare, och även om de fortfarande är livsfarliga rovdjur verkar de lyda honom. Owen har stor respekt för dem och alla andra dinosaurier i parken, och förfasas över den lätt cyniska bild Claire har och ogillar skarpt det onaturliga i att designa ihop en dinosaurie. Vad som är ännu värre är att den oberäkneliga jätteödlan har ett betydligt större intellekt än vad man kan tro och lyckas smita ur sitt specialbyggda område. Plötsligt är något riktigt vilt löst i parken och det är snabbt skarpt läge.

Detta skulle ju förstås inte vara en riktig "Jurassic Park"-film om det inte fanns barn i mixen och det gör det ju så klart, för just denna dag har Claire sina två systersöner Gray (Ty Simpkins) och Zach (Nick Robinson) på besök och de är ute i djungeln när helvetet brakar löst. Samtidigt som Claire måste tänka på parkens bästa har hon även en personlig anledning till att försöka förhindra Indominus Rex blodtörstiga framfart. Lyckligtvis har hon en riktig hjälte vid sin sida...

Hisspitchen skulle kunna vara: "Dinosaurierna springer lösa - igen". I ett övergripande perspektiv bjuder "Jurassic World" inte på ett originellt upplägg inom franchisens ramar, men den bjuder ju på något helt annat. Plötsligt finns ju parken där och är precis sådär fantastisk och "vill åka dit!"-attraktiv som både John Hammond och tittarna ville ha den. I Steven Spielbergs anda har Colin Trevorrow och hans team gjort en film som kombinerar spänning, äventyr, skräck och action, med lite mer humoristiska och familjeanpassade inslag. Som en del i en lyckad och ganska mallad filmsvit fungerar filmen perfekt.

Precis som den första filmen finns det även tankar och idéer av ett mer filosofiskt och vetenskapligt slag i storyn, och precis som den första filmen bjuder även "Jurassic World" på dinosaurier i mängder där specialeffekterna givetvis är imponerande, men samtidigt är fantasifyllda jättefigurer, oavsett om det handlar om djur, monster eller robotar, vardagsmat numera så den där wow-effekten som "Jurassic Park" hade för 20 år sedan infinner sig förstås inte. Helheten ger inte heller någon gigantisk wow-effekt, men "Jurassic World" lyckas bra med att ta serien vidare och Chris Pratt är ju en alldeles lysande hjälte även i den här världen.

3D-VERSION

Inledningsvis i filmen upplever jag att 3D:n har används på ett onödigt vis. En helt vanlig, odramatisk, dialogscen mellan några människor behöver inte samma djup som ett myller av dinosaurer på en öppen slätt med omringade berg och djungel. Just i det första fallet känns det som utklippta figurer med skarpa kanter medan det i det andra fallet blir avsevärt mer effektfullt och har ett tydligt mervärde.

Tack och lov finns det gott om scener i "Jurassic World" där 3D:n tillför det lilla - och det stora - extra!

De bortklippta scenerna utgör runt sex minuter och är scener som presenteras i ett svep utan någon som helst information om var de skulle varit eller varför de tagits bort. Det senare är inte så svårt att lista ut då det är scener som inte tillför något alls till helhetsstoryn. En scen är dock lite småkul och innefattar Chris Pratt, Bryce Dallas Howard och en rejäl hög med dinosaurieträck...

Ett avslappnat samtal mellan Pratt och Colin Trevorrow balanserar snyggt mellan en oseriös och en seriös ton. Här pratas det lite om filmen men även om filmserien i stort. Riktigt underhållande faktiskt. I samma, lätt oseriösa, anda avslutas allt extramaterial med en guidning av det museiliknande informationscentrumet i filmens park. Här går Pratt runt och improviserar på ett kul sätt.

Däremellan finns filmens renodlade bakommaterial där en halvtimmeslång titt på helheten är den tunga pjäsen. Här berättas det om idén till filmen och skådespelarna presenteras. Ett vanligt upplägg men samtidigt det man vill se. Detta kompletteras av en kortare film som fokuserar på dinosaurerna, dels hur man spelade in scenerna med liten eller ingen vägledning, och dels om hur specialeffekter användes för att uppnå slutresultatet. Ytterligare en komplettering är en sorts detaljerad titt på specifika scener med Pratt och Trevorrow som guider.

Det är ganska mycket att titta på, men ingenting är överdrivet långt, så det tar inte en halv dag att titta på extramaterialet vilket känns bra.

1. En av de mest udda sakerna kring filmen är att Chris Pratt förutspådde sin egen huvudroll i filmen sex år tidigare. I en egeninspelad bakomfilm till tv-serien "Parks & Recreation" skämtar Pratt om att han får sms från Steven Spielberg och tackar nej till rollen i "Jurassic Park 4". Utdrag ur detta skämt finns att se bland extramaterialet.

2. Det är enbart en skådespelare som upprepar sin roll från tidigare filmer i serien. Det är BD Wong som spelar en forskare på parkens labb. I övrigt figurerar en staty över John Hammond (det vill säga Richard Attenborough) och en bok av Dr. Ian Malcolm (alltså Jeff Goldblum) syns och nämns vid några tillfällen.

3. En uppföljare är planerad till 2018. Vad annars?

ANDERS JAKOBSON (2015-10-28)