Godkänd skräck för de oinsatta

Skräckgenren har ju en rad undergenrer och en av dem handlar om besatthet och exorcism. Just detta tema är ingen favorit för min del. Jag tycker varken det är läskigt eller spännande, och framför allt är upplägget som sådant rätt så begränsat. Hur många filmer kan man göra där en fradgatuggande, svärande kvinna ligger fastspänd i en säng medan en präst utför sina ritualer för att driva bort demonen? "Exorcisten" satte standarden för över 40 år sedan, och i mitt personliga tycke är det endast två filmer som gjort något minnesvärt inom genren på senare tid, tyska "Requiem" och found footage-varianten "The Devil Inside" som kom för några år sedan.

"The Exorcism of Molly Hartley" tar sig inte in på min kortfattade lista av personliga favoriter inom undergenren. Det är dock en betydligt bättre skräckfilm i ett större perspektiv än vad jag hade föreställt mig, och har en extra liten knorr i sin story som i alla fall kittlar mig lite grann, innan knorren bara blir en trist final i alla fall. Utöver det har den fullt godkända specialeffekter så det är i alla fall någonting.

Filmen inleds med en sekvens där den unga prästen John Barrow (Devon Sawa) är medhjälpare under en exorcism men blir vilseledd av demonen vilket leder till att både den besatta - och dessutom gravida kvinnan - och den andra prästen dör. John tar smällen och får sina prästrättigheter indragna. Parallellt med detta träffar vi titelns Molly Hartley (Sarah Lind) som på sin 24:e födelsedag blir så till sig i brallan att hon raggar upp både en kille och en tjej för lite skoj i sängen. Dagen därpå vaknar hon upp ensam när polisen knackar på dörren vilka hittar det uppraggade paret mer eller mindre slaktade i badkaret. Molly kan inte förklara vad som har hänt och döms till vård på ett mentalsjukhus där demonen som lever i henne snabbt visar sig. Självklart blir det John som kallas in för att utföra exorcismen, men allt är inte riktigt så enkelt som det kan verka vara.

Som sagt, filmen är inte dålig, men man ska vara svältfödd på skräck och kanske totalt oinsatt i den specifika undergenren för att få någon bestående glädje av filmen. Ur en synvinkel fullt godkänd, men ur min personliga smaks synvinkel blir det inte roliga timmen direkt.

Inget. Filmen finns endast släppt som digital hyrfilm i Sverige.

1. Detta är faktiskt en uppföljare till "The Haunting of Molly Hartley" som gjordes sju år tidigare. Jag har inte sett den och visste inte om detta faktum när jag såg filmen och kan inte påstå att det görs några direkta syftningar på den första filmen. Det är till exempel inte samma skådespelare i huvudrollen.

2. Regissören Steven R. Monroe har tidigare bland annat gjort "I spit on your grave" och "I spit on your grave 2".

3. Manusförfattaren Matt Venne har tidigare mest fokuserat på spökerier i bland annat "White noise 2: The light" och Stephen King-filmatiseringen "Bag of Bones" som ännu inte kommit till Sverige.

ANDERS JAKOBSON (2015-11-02)