Knepig men magnetiskt fascinerande

"The Leftovers" baseras på en roman med samma namn av Tom Perrotta som tillsammans med "Lost"-författaren Damon Lindelof utvecklat storyn till en tio avsnitt lång säsong. Att Lindelof fick uppdraget känns inte allt förvånande då upplägget har en påtaglig "Lost"-känsla och har i tv-serieformatet blivit ett karaktärsdrivet drama där formen på berättandet är omväxlande.

Tre år innan seriens nutid skakas världen om ordentligt. Den 14 oktober försvinner helt plötsligt två procent av världens befolkning i tomma intet. Det sker inte med dunder och brak eller över en natt, utan bara helt oförberett mitt framför ögonen på de som blir kvar. Är det den bibliska hänryckningen eller finns det någon annan förklaring? Mysteriet placerar de kvarvarande i en sorts kombination av post-traumatisk stress och religiös improvisation. Alla drabbas av det som hänt på något vis och de flesta försöker hitta sitt eget sätt att förstå och hantera situationen. En del klarar att gå vidare i sina liv medan andra söker tröst i destruktiva medel eller nya sammanhang. Messiasfigurer och kulter poppar upp och den starkaste av dem är The Guilty Remnant, en kult som klär sig i vitt, lever spartanskt utan att prata och röker kontinuerligt för de struntar i om lever eller inte. Deras enda uppgift är att påminna alla om att 14 oktober hände och att "vi" blev kvar.

Serien utspelar sig i en liten småstad, Mapleton, New York, som blev av med 100 människor den där dagen. I fokus finns familjen Garvey och främst Kevin (Justin Theroux), stadens polischef. En titel han ärvt efter sin far (Scott Glenn) som tappat förståndet och nu är inskriven på ett mentalsjukhus, och med tanke på vad Kevin är med om är det frågan om han ärvt något mer av sin far. Kevins fru Laurie (Amy Brenneman) är en av de som gått med i Guilty Remnant, vilket drabbat familjen hårt. Tonårsdottern Jill (Margaret Qualley) har sakta gått från en duktig plugghäst till en destruktiv misantrop. Den något äldre sonen Tommy (Chris Zylka) är långt bort från resten av familjen och anställd av den av lagen eftersökte gurun Holy Wayne (Paterson Joseph). Tommys äventyr under säsongen upplever jag som lite ointressant men lagom till finalen knyts de trådarna ihop med resten av storyn.

Övriga betydelsefulla karaktärer är Patti (Ann Dowd) som är den tuffa ledaren för Guilty Remnant och en sorts nemesis för Kevin. De stångar sig blodiga mot varandra under säsongens gång. Vidare har vi syskonen Matt (Christopher Eccleston) och Nora (Carrie Coon) som båda drabbats på olika vis av den 14 oktober. Matt blev påkörd av en plötsligt herrelös bil, vilket gjort hans fru (Janel Moloney) till ett vårdpaket. Som pastor har han tappat tron då han som god kristen blev besviken på att inte bli hämtad i hänryckningen. Det som hände kan därför inte vara hänryckningen och Matt sprider nu negativa sanningar om de som försvann i ett nyhetsbrev. Nora var en av de som förlorade mest den där dagen. Hela hennes familj - man och två barn - försvann och sedan dess har hon försökt hantera sorgen och frågorna på sitt eget vis. Både Matt och Nora står i fokus i varsitt specialavsnitt som hör till säsongens höjdpunkter.

Serien är magnetiskt fascinerande. Å ena sidan är den komplex och förvirrande - Damon Lindelof gillar ju att låta mysterier förbli oförklarade - och å andra sidan är den melankoliskt nattsvart där obehaget knackar en på axeln. Å tredje sidan är det ett välskrivet och välspelat drama där flera skådespelare får utrymme att verkligen göra minnesvärda insatser och förvandla sina karaktärer till figurer vi bryr oss om.

Allt det där kokar samman i en tv-serie som jag i skrivandets stund inte riktigt vet vad jag tycker om eller inte. Jag har en bestämd känsla av att serien efter ytterligare en säsong kan växa och bli en riktig favorit, samtidigt som den lika gärna kan trassla till sig och blir ett komplicerat nystan som inte ger någon glädje alls. Denna ambivalenta känsla är inte nödvändigtvis något negativt, men framtiden får helt enkelt visa vad jag egentligen tycker om den.

Det finns två kommentarspår, till pilot- och finalavsnitten, som jag inte lyssnat på. I övrigt bjuder man på riktigt trevligt och givande extramaterial. Först en halvtimmeslång making of där övergripande information om serien - storyn, karaktärerna och skaparna - varvas med lite berättelser om verkliga försvinnanden, vilket i sig kanske känns lite överflödigt.

Byter man till skiva två får vi först ta del av en konversation mellan bokförfattaren Tom Perrotta och den huvudsakliga manusförfattaren Damon Lindelof och här får man ett hum om hur boken omvandlats till tv-serie och vad som förändrats mellan formatet. Det verkar vara en hel del men i och med att Perrotta är med i projektet känns det som att han är nöjd med vad serien blivit.

Vidare presteras The Guilty Remnant i detalj innan det hela landar i lite information om var serien tar vägen i sin andra säsong då den alltså fortsätter där boken slutade. En trevande teaser som verkligen fyller sin funktion.

1. Det är smått oväntat att Slayers "Angel of Death" dyker upp i serien. Låten spelas i ett ganska känsligt läge för en karaktär. En instrumental stråkversion av Metallicas "Nothing Else Matters" spelas vid ett annat tillfälle, så två av de största thrashmetalbanden medverkar alltså.

2. Serien produceras i original för HBO, inte av vilket gör att den klassiska HBO-loggan inte inleder varje avsnitt. Den 14 oktober 2015 visade kanalen hela serien i ett svep som ett litet event eftersom 14 oktober ju är det datum då det plötsliga bortförandet ägde rum.

3. Säsong två kommer att vara lite annorlunda mot den första säsongen med nya platser och nya karaktärer, lite som "The Wire" skiftade karaktär från säsong till säsong.

ANDERS JAKOBSON (2015-11-10)