Innan Jimmy blev Saul

Det var när "Breaking Bad" var på väg att gå i mål som det började pratas om en prequel där den skrupelfria advokaten Saul Goodman (Bob Odenkirk) skulle stå i fokus. Jag minns hade jag hade vissa negativa känslor för detta men med facit i handen finns det verkligen ingen anledning att vara negativ. Snarare tvärtom. Man kan ju inte säga att "Better Call Saul" tar vid där "Breaking Bad" slutade (även om den faktiskt inleds med en svartvit sekvens i nutid innan den backar bandet till 2002, ett par år innan "Breaking Bad" börjar), men delvis gör den ju faktiskt det eftersom det är samma team bakom kameran och de kan ju sin värld rätt bra.

Där har vi för övrigt det enda negativa jag kan komma på om serien. Den får mig att vilja se om "Breaking Bad", vilket givetvis inte är något dåligt i sig, men ändå...

Saul heter inte Saul än utan går under sitt riktiga namn James "Jimmy" McGill. Han är advokat, men kanske inte helt framgångsrik. Uppdragen är få och ger inte speciellt mycket pengar. Han har ett kontor i en skrubb innanför tvättstugan till en hår- och nagelsalong, och hans bil är inte mycket att skryta över. När det väl ringer i telefonen förställer han rösten för att i alla fall ge illusionen av att han har anställda och är något mer än vad han är.

Under säsongens gång får vi små pusselbitar till vem han är, har varit och har blivit. Hur han var en småskojare i Chicago med smeknamnet Slippin' Jimmy. Hur han åkte dit ordentligt men räddades av sin bror, advokaten Chuck (Michael McKean) och av denne fick en chans till ett hederligt leverne genom att börja i postrummet på firman Hamlin, Hamlin & McGill i Albuquerque, New Mexico, långt bort ifrån det gamla livet. Hur han pluggar på kvällar och helger för att bli en advokat och hur han tar examen, men hur han inte får jobb på firman.

Kvar på firman finns hans vän Kim Wexler (Rhea Seehorn) men där finns även hans stora nemesis Howard Hamlin (Patrick Fabian). Någon som även finns kvar, men inte på kontoret är brodern Chuck. Han har drabbats av allvarlig elallergi och håller sig hemma i ett elfritt hus dit Jimmy kommer varje dag med matvaror, dagstidningar och is. Det är ett genidrag att ge rollen till Michael McKean som med ett väldigt delikat skådespel ger ett trovärdigt liv till karaktären. Han passar väldigt bra ihop med Bob Odenkirk och trots att skådespelarna inte är speciellt lika varandra utseendemässigt känns de som ett brödrapar.

Från "Breaking Bad" har även den före detta Philadelphia-polisen Mike Ehrmantraut (Jonathan Banks) följt med. Han sitter vid den här tiden i en liten vakthytt vid rättens parkeringsplats och löser korsord. Han och Jimmy träffas i princip dagligen och så småningom får de en relation som sträcker sig aningens längre än att de ska tjafsa om parkeringsavgiften. Mikes förflutna är dunkelt och får sin förklaring i ett avsnitt mitt i där Banks verkligen får utnyttja hela sitt register. Ett riktigt bra avvikande avsnitt som ger mer tyngd åt både karaktären och serien. Mike börjar även göra saker och ting utanför den där hytten vilket ger en liten indikation om den "fixare" han kommer att bli framöver.

Jimmy vrider och vänder på varje möjlighet till att tjäna en slant - lagligt - han får. Det kan betyda att man måste bända lite på regelverket, och tyvärr straffar det sig ganska snabbt då en dålig sits snabbt förvandlas till en sämre och sedan till en ännu sämre. Jimmy lyckas dock slingra sig ur även den mest knepiga situation och sedan vända det till något positivt. Men livet är samtidigt tungt, och "Better Call Saul" är inte någon renodlad komediserie. Jag tycker att det är ett drama på samma sätt som "Breaking Bad" men med kanske lite mindre våld till fördel för lite mer komedi. Vad som i alla fall är solklart är att Odenkirk verkligen får bjuda på ett avsevärt mer omfattande skådespeleri än vad han fick utlopp för i förlagan. Jag blir positivt överraskad.

Jag blir även positivt överraskad av hela serien. Jag hade egentligen ingen förutfattad mening eller bild av hur serien skulle vara men jag gillade den betydligt mer än vad jag hade trott. "Breaking Bad"-känslan finns där, inte minst i seriens utseende, men det är inte "Breaking Bad". Jag hoppas att serien får fortsätta i några säsonger till så att tidslinjerna går ihop. Hur som helst vill jag se mer av Jimmy på hans väg att bli Saul.

Här finns det gott om bonusar även om vissa inslag inte är placerade under "Special features"-menyvalet. Det handlar om kommentarspåren - till alla avsnitt - och de bortklippta scenerna som man får gå avsnitt för avsnitt för att hitta.

Ett litet varningens ord när det gäller extramaterialet i övrigt: Se klart serien först! Redan på skiva 2 finns det en ganska lång making of som innehåller bilder från hela säsongen... Denna making of går hand i hand med filmen från första dagens inspelning, och även kanske lite med den special om Mike som finns med. Samtliga filmer berättar allt om hur serien kom till med kommentarer från skapare, team och skådespelare.

Ett halvtimmessamtal mellan Bob Odenkirk och Michael McKean ligger med där de helt opretentiöst pratar om sina karriärer med mera. Klart intressant. Det finns även en "bordsläsning" av manuset till det första avsnittet, och bland det mer udda materialet bland bonusarna finns ett titt in i inspelningsstudion till en låt med tillhörande video samt en sekvens där Odenkirk improviserar material till ett montage. Är inte detta nog finns det även lite bloopers. Fullpackat, minst sagt!

1. Även om Saul Goodman inte heter Saul Goodman än i serien nämns namnet vid ett tillfälle, där det framgår att det uppstått ur frasen "It's all good, man".

2. Utöver Mike och några mindre karaktärer är det inte speciellt många passningar till "Breaking Bad" - än i alla fall. Ju närmare tidslinjerna kommer varandra i kommande säsonger, ju större chans och sannolikhet är det att gästspel av dignitet kommer att förgylla serien.

3. Denna första säsong har blott tio avsnitt, vilket är behagligt lagom. Till nästa säsong, som har premiär i februari 2016, blir det tretton avsnitt.

ANDERS JAKOBSON (2015-11-24)