En väldigt Murray-isk julfilm

Bill Murray återförenas med regissören Sofia Coppola för en Netflix-producerad film med sångnummer, cynism, och en hel del julkänsla. Det har gått tolv år sedan den melankoliska "Lost in Translation" och återigen plockar Coppola och Murray fram den där cyniska, livströtta och stundtals katatoniska karaktären som Murray gjort till sitt signum.

Bill Murray spelar sig själv (eller någonting ditåt). Han är trött, ensam och lite cynisk inför den stundande julhelgen. Hans direktsända julshow ser ut att gå om intet när en snöstorm omringar hotellet de ska sända ifrån och de planerade gästerna (bland annat George Clooney och Miley Cyrus) lämnar återbud. Redan från början står det klart att Murray egentligen inte vill göra showen överhuvudtaget men när den ser ut att gå om intet blir han ännu mer deprimerad. Instängd på hotellet med sin musikaliska partner Paul Schaffer får han dock sakta men säkert upp ångan när han börjar interagera med personal och gäster som också blivit instängda på grund av stormen.

"A Very Murray Christmas" är egentligen en ganska intetsägande och innehållslös fejk-juldokumentär som ändå (eller kanske på grund av det) lyckas att skicka någon slags värmande julkänsla rakt in i hjärtegropen. Det är en melankolisk men ändå charmig film som på samma gång ger hopp och ett sting i hjärtat hos alla de som känner sig lite ensamma kring jul. Den knappt timslånga filmen är en på samma gång mysig och sorgesam bagatell som Murray och regissör Sofia Coppola syr ihop. Förvånansvärt innehållslös men tillräckligt med julkänsla och värme från alla inblandade för att göra den till en ganska charmig och sevärd film. Inte minst för några ganska avskalade men fina sång- och dansnummer.

1. Bland övriga skådespelare (varav flera spelar sig själva) hittar man Michael Cera, Amy Poehler, Chris Rock, Maya Rudolph och Jason Schwartzman.

2. Bandet Phoenix var med på soundtracket till "Lost in Translation" och får här utgöra hotellets kökspersonal.

3. Tre stycken av de medverkande var även med i den charmiga 80-talsfilmen "Scrooged – Spökenas hämnd" där Bill Murray spelade huvudrollen.