Närkontakt av den åttonde biten

Det finns en verklig förlaga till "Pixels". Ja, en två minuter lång kortfilm (se Tre saker), men samtidigt undrar jag om viss inspiration plockats från andra håll. Den ypperliga dokumentären "King of Kong" till exempel, och "Futurama"-avsnittet "Anthology of Interest II" där det fantiseras kring om livet var mer som tv-spel, samt kanske även "Röjar-Ralf" som gav oss en pixlig värld för bara några år sedan.

Hur det än är med den saken är "Pixels" en rolig och actionfylld komedi för de som tillbringat timmar framför arkadspel eller hemma med joysticken eller spelkontrollen i högsta hugg när de huvudsakliga spelplattformarna hette Commodore 64 eller NES. Eller för alla andra som gillar pixlar oavsett om de är hårda eller mjuka.

Filmen inleds 1982 när en arkadhall öppnar i en liten stad. Bästa vännerna Brenner och Cooper åker dit med en burk med 25-centare och börjar spela. Brenner ser snabbt mönster i spelen och blir arkadhallens stora kung. Cooper... Ja, han bemästrar "The Claw" åtminstone och fiskar upp en Chewbacca-mask. De reser iväg och deltar i det stora spelmästerskapen där de träffar den udda Ludlow och självsäkre Eddie, och det blir mellan Eddie och Brenner som det står när vinnaren ska avgöras i "Donkey Kong". Eddie vinner och Brenner hänger med huvudet. Fast han har ju ändå ett tekniskt tränat öga så han borde kunna bli något, eller?

Dryga 30 år senare har Brenners (Adam Sandler) talang inte lett till något annat än ett jobb som tv-installatör. Hans loserkompis Cooper (Kevin James) har blivit Amerikas president. När jorden skakas av en yttre attack av ett märkligt slag kallar presidenten på sin vän. De ser samma sak - flygfordonens formationer är precis som i 80-talsspelet "Galaga". Ludlow (Josh Gad) dyker upp, förstörd av konspirationsteorier och en ett ensamt nördliv och förklarar att rymdvarelser hittat en tidskapsel NASA skickat ut som innehöll en videoupptagning från spelsmästerskapet 1982 och format sina attacker utifrån vad de upplevde som en krigsförklaring. Äntligen blir det dags för Brenner att utnyttja sina kunskaper även om det betyder att han måste ta hjälp av sin värsta fiende Eddie (Peter Dinklage).

Jag som tjatade till mig en Commodore 128 i julklapp som barn går igång på pixlar och gillar konceptet med tv-spelsfigurer som fiender. I det här fallet blir det både roligt och riktigt snyggt gjort. Spel som i sitt ursprungsutförande är enkla och platta blir här något helt annat. Maffigt och fantasifullt. Jag vill inte gå in på vilka spel som fått liv i filmen, men det är bra och coolt gjort.

Humorn i filmen är rapp och snärtig där dialogerna skönt nog håller sig borta från rena förolämpningar och sexanspelningar. Sandler är riktigt bra som filmens samlade hjälte med Gad får stå för hela comic relief-grejen och verkligen spåra ut. Det fungerar fint. "Pixels" är en kul komedi som går hem hos mig mycket tack vare min egen relation till pixlar. Det skulle varit kul att se filmen i 3D, för en sådan utgåva finns också.

En rad kortare filmer fokuserar på de spel som attackerar. Varje film blir som en liten minibakomfilm med intervjuer och tittar bakom kulisserna. Det fungerar fint som komplement till filmen, men hade kanske kunnat presenterats som en mer sammansatt bakomfilm i stället.

Vi får även en musikvideo till en låt samt en liten titt på det enda spel som skapats specifikt för filmen - "Dojo Quest". Dessutom två kortare klipp om två cameos. I filmen figurerar Pac-Mans skapare i en sekvens, men Toru Iwatani som han heter spelas där av en skådespelare. Däremot är den verkliga Toru Iwatani med i filmens inledning och spelar en spelmaskinsreparatör. Den andra cameon görs av en Comic-Con-besökare som vann en "Space Invaders"-tävling utan att ha spelat spelet tidigare.

1. Under eftertexterna får vi en pixlad 8-bitarssammanfattning av hela filmen. Riktigt fiffigt gjort.

2. Chris Columbus som bland annat gjort "Ensam hemma"-filmerna och de första "Harry Potter"-filmerna har regisserat "Pixels".

3. Filmen är som nämnt ovan en remake, i ordets lättaste tolkning, av en kortfilm med samma namn som på två minuter gestaltar hur New York invaderas av tv-spelskaraktärer. Det är en genial och briljant kortfilm som innehåller många sekvenser som efterapats till långfilmen. Det är helt obegripligt hur den inte kan ligga med som bonus på utgåvan, men filmen finns att se på YouTube och andra ställen. Här är den:

ANDERS JAKOBSON (2016-01-05)