En variant med visst underhållningsvärde

Jag älskar Simon Pegg för att han gjort så mycket bra, men samtidigt har han en tendens att balansera upp det originella och smarta med dumt trams som mest verkar ha gjorts för att få lön på kontot. Nu vill jag inte avfärda "Absolutely Anything" som ren dynga, men i jämförelse med "Shaun of the Dead" är det det. Det är det även i jämförelse med till exempel "Monty Pythons Life of Brian". Varför ens jämföra? Jo för att båda filmerna är regisserade av Monty Python-medlemmen Terry Jones. Det är tyvärr ingen garant för kvalitet...

Nej, nu ska jag inte vara onödigt negativ för det finns ett visst underhållningsvärde i filmen trots allt. Pegg spelar läraren Neil Clarke som inte har överdrivet kul på jobbet och dessutom är hemligt sugen på sin vackra granne Catherine (Kate Beckinsale) men saknar självförtroende att bjuda ut henne på en dejt. I en helt annan del av universum sitter ett sorts galaktiskt rymdråd och överväger Jordens framtid och beslutar i utvärderingssyfte att ge en jordbo möjligheten att förverkliga vilken önskning som helst med en enkel handviftning, och lotten faller på Neil som snabbt blir varse om sina krafter - och dessutom konsekvenserna av dem. Utvärderingen ska avgöra om mänskligheten gör gott eller ont och det är precis det Neil ställs inför.

När Neil börjar vifta med handen för att styra över väder och klädesplagg börjar man som tittare få vissa "Bruce den allsmäktige"-vibbar. Upplägget är inte helt olikt och det finns till och med en hund med i båda filmerna, i detta fall med röst av Robin Williams. Det är väl även det som sätter käppar i hjulet för filmens fräschör. Det har liksom gjorts tidigare och även om specialeffekterna är snyggt gjorda (här får man till exempel se hundträck själv gå (!) och slänga sig i toaletten) så känner man ändå att man reda sett filmen och tagit del av dess filosofiska funderingar kring gott och ont.

Men som sagt, den är lite underhållande i alla fall, och även om Pegg möjligen har valt rollen för att den stärker lönekontot snarare än hans konstnärliga ambitioner så gör han en bra roll. Han är bra på att spela en hel vanlig figur som är med om något annorlunda. Men "Absolutely Anything" kommer inte att gå till historien.

1. Rösten till hunden Dennis är Robin Williams sista krediterade insats på IMDB.

2. Rösterna till utomjordingarna är gjorda av Monty Python-gänget, det vill säga John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Michael Palin och regissören själv Terry Jones.

3. I rollen som tvär rektor på skolan hittar vi Eddie Izzard.