Ologiska beståndsdelar

Ta en slumpvis utvald modern tonårsfilm i skolmiljö. Släng in några nördar som huvudpersoner, lägg till några mobbare, ett kärleksintresse som ser den goda killen bakom nördfasaden och förstås en hel del samvetslöst knarkande. Det råder ingen tvekan om att "Dope" är fylld av klichéer och allt som vi redan sett förut, men den utspelas i alla fall i en lite ovanlig miljö. Här är det afroamerikaner i huvudrollerna men i övrigt finns det inget nytt att skriva hem om.

Huvudpersonen Malcolm är en plugghäst som mest hänger med sina lika utstötta vänner, spelar i ett punkband och har en närmast fanatisk kärlek till 90-talets hiphop-scen. Efter ett besök på en nattklubb upptäcker han att han fått med sig ett antal kilo knark i sin ryggsäck och snart pressas han från flera håll av grupperingar som antingen vill ha tag i knarket eller få ersättning för värdet av det försvunna partiet. Vad gör man i ett sådant läge? Malcolm och hans vänner startar en affärsverksamhet på Internets mörka baksida och förädlar om knarket till den hetaste partydrogen på länge. Snart börjar pengarna rulla in men samtidigt hopar sig problemen

Det här är en film som vill vara så mycket men vet samtidigt inte hur. Ungefär som de gamla kulisserna från någon vilda västernfilm. Från kamerans perspektiv ser de äkta ut men du vet att de bara är tunna väggar och att det inte finns några rum bakom de där fasaderna. Så är det med "Dope". Killarna ges några ytliga drag som ska fästa nördstämpeln på dem, men man bryr sig inte om huruvida de hänger ihop eller är trovärdiga. De är exempelvis enorma fantaster av hiphop från 90-talet men spelar själva i ett neopunkband. Var är logiken i det?

Resten är ganska färglöst drama och inte alls mycket till humor. Trots att det är några år sedan jag själv var i den åldern hyser jag ändå en viss kärlek för den här typen av skolfilmer. "Dope" rör mig dock inte i ryggen. Det hade kunnat bli en habil film men beståndsdelarna passar helt enkelt inte ihop. Desutom kommer alltid filmer där droger presenteras som något naturligt och helt ofarligt att stryka mig mothårs.

Här finns några korta bakom kulisserna-filmer. Jag ser ett par av dem med ointresse och hittar inget som ger mig någon positiv känsla.

1. En viss Forest Whitaker är producent tillsammans med sångaren Pharrell Williams. Denna Williams ligger även bakom det mesta av filmmusiken.

2. I filmen tar de betalt i bitcoin för att knarkpengarna inte ska kunna spåras. När "Dope" gick upp på biograferna i USA var det den första filmen som accepterade bitcoin som betalning för biljetterna.

3. Zöe Kravitz, som spelar Malcolms kärleksintresse, är dotter till Lisa Bonet and Lenny Kravitz.

THOMAS HELSING (2016-02-02)