bra-film med problem

När Cam (Mark Ruffalo) blir inlagd för sin maniska depression tvingas Maggie (Zoe Saldana) och deras två döttrar flytta till en liten lägenhet i ett mindre omtyckt område. Döttrarna tvingas byta skola och deras utbildning hotas. När Cam blivit utskriven bestämmer sig därför Maggie för att skaffa en utbildning så hon kan få ett bra jobb och kunna försörja sin familj. Dock betyder det att Cam måste ta sitt ansvar och visa att han kan vara en pappa på heltid trots sin sjukdom.

"Infinitely Polar Bear" är en mysig berättelse om en familj som kämpar för att klara sig i vardagen. Om hur föräldrar ibland behöver sina barn lika mycket som barnen behöver sina föräldrar. Mark Ruffalo gör ett utmärkt jobb som Cam och hans utveckling tillsammans med sina döttrar ger åskådaren en rejäl må bra-känsla. Den delen av filmen är utmärkt gjord.

Mitt stora problem är Maggie. Hon ska föreställa en kärleksfull mamma, men ändå lämnar hon dem för att plugga i New York. Visst att hon gör det för att hennes barn ska få en bättre utbildning, men förhoppningen hade varit att hon i slutändan lärt sig att det barnen behöver mest är att ha sin förälder hos sig. Dessutom lämnar hon dem inte hos en stabil person hon kan lita på att ta hand om dem, utan hos barnens pappa som nyligen varit inlagd och är helt utom kontroll. Det gör helt klart berättelsen mer intressant, men är egentligen väldigt ologiskt. Dessutom blir hon endast besviken i något kort ögonblick när Cam misslyckas, det kommer aldrig någon konfrontation. Jag vill se henne bryta ihop mer än bara gråta ett kort ögonblick i slutet. I slutändan drar det ner betyget, trots att Maggie inte är huvudkaraktären.

Trots det stora felet i filmen med Maggie så är detta en ganska mysig film om hur förälder och barn kan hjälpa varandra. Allting är inte alltid en dans på rosor, även om man inte har en mental sjukdom och det blir ganska tydligt genom filmen. De jobbiga stunderna är ibland det som gör de bra stunderna bättre. Ingen ny favoritfilm direkt, men ändå helt okej en kväll när det inte finns så mycket annat att se på.

Det finns en Q&A med skådespelarna och regissören där frågorna ställs av producenten J.J. Abrams. Vi får en insikt i den personliga delen av berättelsen där regissören berättar om sin relation till sjukdomen bipolär. Dock skulle jag vilja se mer av detta, klippet är alldeles för kort.

Mer av den informationen får man dock under kommentarspåret. Direkt filmen börjar får man ett leende på läpparna tack vara Mark Ruffalo, producenten Wally Wolodarsky och regissören Maya Forbes som kommenterar. "I just realize that I've worked with all this people" är bland annat Mark Ruffalos kommentar till eftertexterna. I övrigt är hela kommentarspåret lite Maya som berättar om hur hennes uppväxt som filmen baseras på verkligen var. Det är riktigt intressant.

De borttagna scenerna ger faktiskt lite information som jag saknade från filmen. Bland annat får vi veta vad som hände med den hund som endast är med en liten del av filmen.

Som extramaterial finns även filmens trailer, vilket egentligen inte bidrar till filmen i sig. Dock älskar jag att se på trailers så personligen gillar jag att de har med den.

1. Mark Ruffalo nominerades till en Golden Globe för sin roll som Cam. Han förlorade dock till Matt Damon.