Floppen som blev en succé

Efter det stora genombrottet med "Clerks" höll Kevin Smiths karriär på att rasa samman med "Mallrats". Hans första storbolagsfilm floppade nämligen rejält på biograferna och gick i princip ned samma helg som den gick upp. Kritikerna var hårda, en recensent från Los Angeles Times skrev något i stil med "Om Sundance Institute eller American Film Institute någon gång erbjuder en kurs för vad regissörer till framgångsrika debutfilmer ska undvika, bör 'Mallrats' få en betydande plats i kursplanen".

Hårda ord, men är "Mallrats" så dålig? Nej, det är den inte. När filmen väl kom på video blev det en enorm succé och gav Smith en skjuts framåt och hjälpte faktiskt hans karriär att avancera. Men det är en knackig film som stundtals saknar skärpan från "Clerks". Den saknar också de riktigt vassa dialogerna som beror på att Smith tvingades tona ned språket en aning på bolagets order.

Filmen utspelar sig en dag på ett köpcentrum. T.S. (Jeremy Landon) och Brodie (Jason Lee) har hamnat där på Brodies förslag för att komma bort från sina sorger. Båda har nämligen blivit dumpade av sina tjejer samma morgon. T.S. var i princip på väg till Florida med sin tjej Bradi (Claire Forlani) där han hade tänkt fria till henne då hon hastigt och lustigt ställer in resan eftersom hon måste hoppa in som deltagare i dejtingshow hennes pappa producerar. Efter en häftig diskussion där T.S. anklagar Brandi för att vara allt för styrd av pappan gör Brandi slut med honom.

Brodie blir lämnad av sin tjej Rene (Shannen Doherty) då hon tycker att hela deras relation saknar romantik och att Brodie ägnar mer tid åt spela tv-spel, samla på serietidningar och hänga i köpcentrat än att tänka på henne eller sin egen framtid. Brodie, med Sega-dosan i handen, fattar ingenting.

Väl i köpcentrat dröjer det inte länge innan T.S. och Brodie snabbt rycks tillbaka in i verkligheten för det är nämligen här som dejtingprogrammet ska spelas in live för publik. De beslutar sig då för att försöka sabotera inspelningen med hjälp av Smith-bekanta Jay och Silent Bob som också hänger i köpcentrat dagen till ära. Samtidigt noterar Brodie att Rene smyger omkring tillsammans med en odräglig butiksägare (spelad av Ben Affleck). Uppdraget för T.S. och Brodie som tar hela dagen och kulminerar i den livesända inspelningen är inte bara sabotage utan också att lappa ihop sina spruckna förhållanden.

Resultatet blir en ganska skön film, som samtidigt är ganska skruvad mest på grund av Jay och Silent Bobs olika sabotageförsök. I sitt sammanhang känns "Mallrats" mer som en ungdomsfilm än Smiths övriga produktion, vilket förklarar varför nya generationer kommer in i hans filmvärld genom denna film.

Skivan är en dubbelsidig-DVD så om man vänder på skivan kan man se en förlängd version av "Mallrats" som är ungefär 30 minuter längre. Tanken med den förlängda versionen var - berättas det i en introduktion av Kevin Smith och Scott Mosier - att de skulle klippa ihop filmen på nytt då "Mallrats" är den enda film de gjort som de inte klippte själva.

Problemet var dock att när de väl började visade det sig att det inte fanns så många tagningar att välja mellan, och idén skrotades. Istället klippte de ihop en förlängd version som följer originalmanuset bättre. Det betyder vissa förlängda scener i filmen och en helt ny början där vi får möta T.S. och Brandi kvällen innan i en sekvens där T.S. råkar ställa till det på en guvenörsbal. Denna fadäs refereras det till i resten av filmen - även i bioversionen finns det någon enstaka referens kvar - och vid jämförelse är det ganska intressant att se hur de skickligt lyckats få bort referenserna.

Men det är ingen bra början på filmen. Det är en uttragen och lång sekvens som inte är speciellt kul och som gör att själva ankomsten till köpcentrat skjuts fram nästan 20 minuter in i filmen. Kul att se, men den här förlängda versionen av filmen är ingen förbättring.

På samma sida av skivan finns en Q&A inspelad speciellt för DVD:n där några av de inblandade i filmen svarar på frågor inför publik efter en jubileumsvisning av filmen. Lite annekdoter och annat kommer fram.

Vänd tillbaka till sida A och extramaterialsfesten fortsätter. Givetvis finns det ett kommentarspår inspelat några år efter filmen gjordes. Därefter lite blandat material som både är nytt och gammalt. Bland det nyare materialet finns en dokumentär som tittar tillbaka på filmen, med fokus på varför den floppade och vad det egentligen ledde till. Det finns också en kort intervju med Kevin Smith där han helt oseriöst svarar på frågor om DVD:n.

Bland det äldre materialet finns en bakomfilm, några intervjuer och outtakes, samt foton, trailer och en musikvideo. Just till denna utgåva finns det inget block med borttagna scener - i kommentarspåret nämns det gång på gång om olika klipp som ska finnas på DVD:n, men kommentarspåret gjordes till en tidigare utgåva och jag antar eftersom det mesta numera finns med i den förlängda versionen så har det blocket fått utgå på den här utgåvan.

1. I Kevin Smiths eget "New Jersey-universum" ska "Mallrats" kronologiskt sett utspela sig dagen innan "Clerks".

2. Det är lite intressant att notera vissa kopplingar utanför "New Jersey-universumet". Till exempel spelar Jason Lee tillsammans med Ethan Suplee (killen som försöker se en segelbåt på en "magisk bild"), vilket de numera gör i "My name is Earl", och vid ett tillfälle nämner Jason Lee filmen "Fletch". Lee var länge tänkt att göra rollen som den unge Fletch i "Fletch Won", en film som ännu inte gjorts.

3. Det dominerande serietidningstemat i filmen är lite roligt eftersom Kevin Smith tvingades sälja stora delar av sin samling för att bekosta debutfilmen "Clerks".

ANDERS JAKOBSON (2005-09-20)