En kaotisk vardag i New York

Tjejerna och killarna från "Girls" är tillbaka. I den fjärde säsongen händer det som vanligt väldigt mycket trots att den bara består av tio avsnitt (man är alltså tillbaka på tio avsnitt efter att ha haft tolv i säsong tre) på en 22-23 minuter. Adam och Hannah har problem. Hannah försöker satsa på sitt skrivande men det ska visa sig vara svårare än hon trott. Dessutom kommer hennes pappa med ett minst sagt oväntat besked.

Marnie har en affär med den andra halvan av hennes musikgrupp, Desi, vilket ställer till problem både privat och musikaliskt. Vill hon vara den andra kvinnan, kan hon nöja sig med att vara bara en musikalisk partner? Shoshanna letar jobb och Jessa är som vanligt jobbig. Livet rullar på som tidigare för karaktärerna och det händer mycket men samtidigt finns det en vardag som de ska få ihop. Ska man sammanfatta handlingen i säsongen gör man det lättast med att konstatera att det inte är lätt att vara mellan 20 och 30 i New York.

Jag gillar serien. Den är lätt-tittad och underhållande. Den innehåller en bra blandning mellan drama, naket, bråk, kärlek och svordomar. De tio avsnitten ser man effektivt på strax över tre timmar vilket gör att man betar av en säsong relativt snabbt. Skådespelarna är bra och bjuder på sig själva och jag tycker även att serien lyfter sig från den svacka som säsong tre kändes som. Nu är det fullt ös igen.

Förutom kommentarspår, borttagna och ändrade scener och gag reels får vi även en inblick i varje avsnitt och en dokumentär om säsongen. Kul att höra skådespelarna berätta om hur säsongen varit. En del ser dessutom rätt annorlunda ut när de inte är sin rollkaraktär. Dessutom får vi se och höra de två låtar som Marnie och Desi framför i säsongen. Mycket extramaterial.

1. Denna fjärde säsong av serien fick OK två dagar innan säsong tre hade premiär.

2. En femte säsong har visats på HBO och en sjätte kommer under 2017.

3. Kollar man noga så ser man att färgen på själva "Girls" logga i varje avsnitt har olika färger.