Väntat ojämt när skräcken firar högtider

Skräckfilmsantologier har varit i ropet de senaste åren, även om konceptet i sig funnits hur länge som helst. Min uppfattning är dock att de brukar vara lite ojämna och så är även fallet med "Holidays", som i åtta ungefär kvartslånga filmer betar av lika många högtider.

Den första är "Valentine's day" och det är dessvärre en rätt svag inledningsfilm. Det är en ganska "Carrie"-inspirerad historia om en tjej som mobbas hårt av sina klasskamrater. Huvudpersonen heter Maxine och kallas därför för "Maxi-pad". När hon får ett alla hjärtans dag-kort av sin simlärare växer självförtroendet och hon väljer att visa sin kärlek tillbaka på sitt eget vis. Slutpoängen med filmen är lite för enkel.

Andra filmen tar oss till Irland och "S:t Patrick's Day". Inledningsvis får vi höra lite bakgrundshistoria till S:t Patrick och en anekdot om hur han "slängde alla Irlands ormar i havet", som antogs vara en metafor för utvisning av hedningar och annat. Filmen handlar om en skolfröken som råkar ut för en förbannelse av en elev och blir plötsligt gravid - men med vadå? Sekvensen börjar bra med läskigt skådespel av eleven men successivt blir den bara sämre och mer urflippad.

Den tredje filmen avhandlar påsken och kombinerar två påskfigurer. Dels påskharen och dels Jesus. Bokstavligt talat kombineras de... Man kan väl säga att filmen har de mest avancerade specialeffekterna i samlingen, men som historia känns det som den mest slutar lite ofärdigt.

Film fyra och fem avhandlar "Mother's Day" och "Father's Day" och en av filmerna är bäst i hela samlingen. Det är inte den första som också lider av ett lite ofärdigt slut. Här handlar det om en ung kvinna med ett litet delikat problem - hon blir gravid varje gång hon har sex. För att få bot på det hela åker hon ut i öknen och medverkar i en fertilitetsritual som dock verkar ha motsatt effekt. "Father's Day" handlar också om en ung kvinna men där slutar likheterna. Den här kvinnan får ett paket med en gammaldags bandspelare och ett anonymt kassettband. När hon spelar det innehåller det ett meddelande från hennes far som försvann när hon var barn. Nu guidar han henne med denna gamla inspelning så de kan återförenas. Filmen är lysande. Snyggt gjord och kuslig utan att slafsa runt. Ett lite mer konkret slut hade varit önskvärt för absolut högsta betyg. Men bäst i samlingen är den.

Den sjätte filmen, "Halloween", är skriven och regisserad av Kevin Smith och är kanske den film i samlingen som känns mest luddig i förhållande till sin högtid. Visst, det görs några lättare syftningar till att den utspelar sig under Halloween, men det är inte visuellt etablerat på något vis. Här handlar det om en modern hallick som har ett stall med unga tjejer som visar upp sig via webcams. Hallicken är inte speciellt trevlig och just den här gången anser tjejerna att det är dags att vända på steken. Ett inte helt originellt upplägg och skådespelet vacklar lite i denna sekvens.

Julfilmen stoltserar med den största skådespelaren i samlingen. Här spelar Seth Green en lite halvtråkig familjefar som jagar efter en virtual reality-manick som hans son satt längst upp på önskelistan. Manicken heter UVU och skapar unika bilder i ett par specialglasögon utifrån ens samlade online-identitet. Familjefadern är lite sent ute och den sista UVU:n säljs mitt framför ögonen på honom. När köparen får en hjärtattack på parkeringsplatsen passar familjefadern på att stjäla den och lämnar mannen till sitt oundvikliga öde. När pappan sen provar UVU:n ser han först trevliga saker men sedan märkligt nog bilder från de döde mannens vy, och det ska senare visa sig att UVU:n visar betydligt mer än vad någon kunde tro. En helt okej film.

Avslutningsvis firar vi nyår med den roligaste och mest splattriga filmen. Här är det en mördargalning som raggar upp en dejt till nyårsnatten men när det är dags för honom att ha ihjäl henne inser han att den här gången kommer det inte att gå enligt hans tänkta manus... Inte heller detta en speciellt originell historia, men kul på sitt sätt.

Sammanfattningsvis är "Holidays" föga oväntat en ojämn antologi, men som de flesta antologier innehåller den en riktig pärla. Se "Father's Day"!

1. Hallicken i Kevins Smiths historia spelas av kanadensaren Harley Morenstein som är känd från YouTube-kanalen "Epic Meal Time" där han och hans kompisar skapar minst sagt underliga maträtter. Bör kollas upp. Tjejen som har mest repliker i segmentet är Smiths dotter Harley Quinn Smith.

2. Regissören och manusförfattaren till "Father's Day" är Anthony Scott Burns som egentligen inte har något speciellt att skryta med på CV:t hittills.

3. Scott Stewart, som tidigare gjort bland annat "Legion" och den utmärkta "Dark Skies", är här skyldig till "Christmas".

ANDERS JAKOBSON (2016-05-18)