Det är inte lätt att vara spion

Philip och Elizabeth är tillbaka i en fjärde säsong om hur det är att leva som sovjetiska spioner i USA under 80-talet. Säsongens röda tråd den här gången är avslöjanden. Både Philip och Elizabeth har klarat sig bra undan att bli avslöjande, men den här säsongen blir de faktiskt det. Paige som under säsong tre fick reda på vad hennes föräldrar pysslar med avslöjade detta för sin pastor, Pastor Tim. Han blev naturligtvis chockad och reagerade på det sätt som alla förmodligen hade till en början. Att han måste berätta för myndigheterna. Philip och Elizabeth tvingas agera direkt men frågan är om det bästa sättet är att röja den gode pastorn ur vägen.

Även Martha, Philips låtsasfru ligger pyrt till. På FBI där hon jobbar har man börjat misstänka att allt inte står rätt till och att det finns någon på insidan som hjälper Sovjet. När/om en spion avslöjas skickas han eller hon fortast möjligt tillbaka till moderlandet, men vad gör man med en amerikan som hjälpt Sovjet? Philip hoppas att han inte ska behöva ta reda på det.

Mitt i allt detta samarbetar Philip och Elizabeth med en annan Sovjetspion som jobbar på ett forskningslabb där man har ämnen som, om de användes på rätt/fel sätt, skulle kunna döda miljontals människor. Detta vill naturligtvis Sovjet lägga händerna på, men hur handskas man med sådana ämnen och vad händer om man misslyckas? Sammanfattar man allt detta kan man lätt konstatera att det inte är lätt att vara spion. Man får göra saker som ingen annan gör, man riskerar alltid att bli avslöjad och har man dessutom en familj där alla inte vet vad som händer blir detta extra jobbigt.

Säsong fyra är riktigt bra och serien fungerar fortfarande. Den har seglat upp och är just nu helt klart en av mina topp-3-4 favoritserier och då är det ju naturligtvis extra glädjande att den förnyats för inte mindre än två säsonger till. Skådespelarna är riktigt bra, karaktärerna är bra, handlingen är bra, miljöerna är bra. Ja, ska jag vara riktigt ärlig är det egentligen inget i serien som är direkt dåligt.

En borttagen och en förlängd scen är allt extramaterial vi får...

1. Jag har sagt det förr men jag gillar verkligen att ryssarna pratar ryska.

2. Slutet gör att jag vill se mer…nu!