Ska det sluta här?

"The Knick" kom som en frisk fläkt, lovade stort och infriade det också under sin första säsong. Serien hade Steven Soderbergh som regissör och visionär och en stark skådespelarensemble med Clive Owen i spetsen. Det i kombination med en tid och en miljö som sällan skildrats i tv-formatet hade man grundbultarna för att skriva ett stycke tv-historia. Det gjorde man till viss del också under den första säsongen och därför höjdes förväntningarna ännu mer till säsong två.

När den andra säsongen tar vid är Thackery (Clive Owen) inlagd på mentalklinik för sitt drogmissbruk. Vetenskapen kring missbruk existerar knappt vid den här tiden och när Gallinger (Eric Johnson) gör ett besök för att se om Thackery är redo att återvända i tjänst inser Gallinger att hans kollega inte är ett dugg närmare att vara drogfri än när han skrevs in. Lösningen? Han tar saken i egna händer och kidnappar Thackery och far ut på havet i en båt, vilket blir starten för en detox-period för Thackery.

Samtidigt fortsätter de inblandade kring sjukhuset The Knick att köra fulspel och intrigera för sin egen vinning. För är det något som lever kvar från förra säsongen så är det att ingen huvudkaraktär kan sägas vara helt god. Eller ond för den delen. Alla har olika grader av girighet eller sug efter att tillskansa sig mer makt och det gör att man som tittare hela tiden sitter på helspänn. Dessutom fortsätter företeelser som rasism och klassförakt att färga serien vilken gör den hyperaktuell idag.

Steven Soderbergh sa tidigt att han hela tiden såg serien gå i cykler om två säsonger. Efter varje cykel skulle något nytt påbörjas och karaktärer skulle rensas ut. Det finns många tecken under den andra säsongen på att så också blir fallet, inte minst i att det går snabbt utför för nästan alla inblandade. Trots det väljer man att inte knyta ihop några trådar vilket för mig känns obegripligt om det nu är så att allt ska ersättas till en eventuell tredje säsong. Möjligen är visionen att varje cykel ska vara som ett snabbt besök på sjukhuset. Vi kliver in, ser hur de lever och vad de gör, och sedan går vi vidare precis som de går vidare med sina liv. Det faller inte i helt god jord hos mig.

Säsong två avslutas med idel frågetecken. Är man okej med det är det förstås helt givet att införskaffa denna utmärkta blu-ray. Drama i tv-format blir inte mycket bättre än så här just nu.

Vi får en späckad uppsättning med bakomfilmer och trivia fördelade över alla skivor. Precis som på utgåvan för säsong ett finns det ett antal korta filmer kallade Post Op som går igenom respektive avsnitt utifrån någon detalj eller särskild aspekt. Dessutom en hel del korta triviafilmer som förklarar olika ingrepp, tidstypiska företeelser eller uttryck.

I stort är det intressant mest hela tiden men kommentarspåret till det sista avsnittet hade jag kunnat vara utan. En av manusförfattarna och några av skådespelarna kommenterar men det blir mest en massa ointressanta internskämt och irrelevanta replikskiften. Trist att man slösar bort den möjligheten till att gå på djupet av ett avsnitt som lämnar tittaren med så många frågetecken.

1. Det är lite kul att höra skådespelarnas normala dialekter i bakom-filmerna. Flera stycken gör alldeles utmärkta irländska, amerikanska och andra specifika dialekter som om de vore födda med det.

2. Precis som många andra medicinska ingrepp i serien är Thackerys försök att operera på sig själv hämtat från verkligheten. Det finns de som både lyckats och misslyckats under årens lopp.

3. Vid den här tiden var det vanligt att läkare testade nya mediciner och procedurer på sig själva. Thackerys drogberoende speglar därför verklighetens William Halsted, en läkare som blev beroende av bland annat kokain. Kokain blev förbjudet i USA 1922 medan heroinet förbjöds 1924.

THOMAS HELSING (2016-07-20)