Fart och fläkt i lyckad reboot av klassiker

Under många år var den stora frågan i Hollywood: När kommer "Ghostbusters 3"? Intresset var stort från alla utom Bill Murray som blånekade varje gång Dan Aykroyd kom med ett nytt manus eller en ny idé. Tiden gick och en av originalskådespelarna gick ur tiden (Harold Ramis, 1944–2014) men snacket fortsatte: När kommer "Ghostbusters 3"?

Nu är en tredje "Ghostbusters"-film här men det är en reboot och inte en uppföljare. Den har dessutom kvinnliga skådespelare i huvudrollerna som titelns spökjägare, vilket på förhand var en anledning för INTERNET (förslagsvis med övervägande manliga röster) att slå bakut. En misslyckad trailer senare och nya "Ghostbusters" var mer eller mindre sågad från start. Trailern påstås vara den minst gillade på YouTube vilket är uppseendeväckande på sitt sätt. Själv såg jag trailern en gång och tänkte inte så mycket mer på det och lagom till den svenska biopremiären hade de amerikanska tittarna konstaterat att filmen inte var så tokig i alla fall, och jag håller med. Det är en gravt underhållande film oavsett vad INTERNET tycker.

Filmen har en form som liknar originalet från 1984 men som inte är en direkt kopia, även om det kryllar av roliga referenser och passningar till den. En uppenbar skillnad är att huvudpersonerna inte är kvinnliga motsvarigheter av originalets kvartett rakt upp och ned utan egna karaktärerna med egna personlighetsdrag. Kristen Wiig spelar Erin Gilbert, doktorand vid Columbia University och på väg att få en professur och då gäller det att man är skärpt och logisk och inte har några avvikande tankar, som att det till exempel skulle finnas spöken. En man (Ed Begley Jr.) söker upp henne med ett spökproblem och hänvisar till en bok hon skrivit, en bok Erin trodde var bortblåst från marknaden.

Boken skrev hon ihop med Abby Yates (Melissa McCarthy) som fortsatt spökforskandet tillsammans med skruvade prylmakaren Jillian Holtzmann (Kate McKinnon), och Erin lockar med mannens spökproblem i utbyte mot att Abby plockar bort boken från nätet. Men det hela blir snabbt knepigt då de tre för första gången faktiskt stöter på och dokumenterar ett spöke, så pass offentligt att Erin får sparken och ser sig tvingad att fortsätta hänga med Abby och Holtzmann. När fler spökerier uppstår i staden startar trion en verksamhet som de snabbt styrker med New York-kunniga Patty Tolan (Leslie Jones) och den hopplöst blåsta sekreteraren Kevin (Chris Hemsworth) och de börjar hitta spår som leder dem till att tro att någon ligger bakom spökutbrotten och att en hemsk kulminering är att vänta.

Jag blev positivt överraskad av "Ghostbusters". Det är en film med fart och fläkt som i mitt tycke bjuder på en bättre och mer logisk spökhistoria än vad originalet gjorde som är lite 80-talströg så här i efterhand. Kvartetten har en bra kemi och Kate McKinnon tar över hela filmen som den mycket speciella Holtzmann. Även om karaktärerna inte alls följer sina förlagor så känns det ändå som att hon fått Bill Murray-rollen. Hon har samma tajming och coolhet i alla fall. Dessutom är det en fröjd att se Chris Hemsworth i en riktigt komisk roll. Hans karaktär är verkligen något extra.

Ganska sannolikt är det en franchise på gång här och inte mig emot. Trots att denna film står på egna ben kryllar det som tidigare sagt av referenser till originalfilmen. Framöver behöver gänget klara sig utan sådant och jag tror att det kommer att gå lysande.

Till att börja med så finns det en extended edition på blu-ray-utgåvan som är ungefär 20-25 minuter längre. Det är hela scener som tillkommit så det märks att filmen är längre. Till det bättre eller sämre? Ja, det har jag faktiskt ingen åsikt om.

Går vi in på extramaterialet finns det två stycken separata kommentarspår och det är sannolikt där man hittar information om hur filmen kom till och allt det där, för det finns nämligen ingen traditionell bakomfilm. Det förvånar mig, dels utifrån franchisens historik och dels utifrån att det ändå handlar om en storfilm. Det som ligger med här är nästan uteslutande fokuserat kring bloopers, improvisationer och lite borttagna scener. Låter inte som speciellt mycket men det handlar om nästan en hel timmes speltid med allt detta.

I övrigt finns en bakomfilm om hur man gjorde slajmet i filmen. Om jag tittar på innehållet i den amerikanska utgåvan finns det med lite fler bakomfilmer om specialeffekter och annat, så allt har inte följt med till denna utgåva.

1. Alla tre i dag levande original-Ghostbusters är med i filmen i större och mindre biroller. Harold Ramis figurerar som en bronsbyst. Dessutom kan man se både Sigourney Weaver och Annie Potts i cameos. Det betyder att den enda som egentligen saknas i filmen är Rick Moranis men han har dragit sig tillbaka från skådespeleriet och tackade nej till en cameo.

2. I slutet av eftertexterna kommer en annan liten passning till originalfilmen som möjligen kan tolkas som en liten ledtråd till den oundvikliga uppföljaren.

3. Filmen tar tillvara på de svarta ytorna under filmens 2.39:1-ratio och låter vissa visuella element "komma ut" ur bilden. Detta förstärks givetvis om man ser filmen i 3D.

ANDERS JAKOBSON (2016-12-19)