Gripande historia om mor och son

Joy (Brie Larson), eller Ma som Jack (Jacob Tremblay) kallar henne, var endast 17 år när hon kidnappades och låstes in i ett skjul. Två år senare ändrades hennes liv återigen när hon födde sonen Jack. "Room" är historien om Jack och Ma. Om att leva tillsammans i ett litet utrymme och sedan plötsligt leva i den stora världen. Leva för första gången och att leva på nytt.

Hela filmen berättas ut Jacks perspektiv. Hur hela hans värld är det lilla rummet som är allt han sett i sitt femåriga liv. Samtidigt får vi dock se Ma och hennes lidande och kanske framförallt hur hon gör allt för att skydda sin son. Det är en ganska hemsk historia som ändå berättas på ett sätt som gör att den går att ta till sig.

Att berätta ur ett barns perspektiv för vuxna är väldigt svårt, ändå görs det så perfekt här. Det som slår rakt in i hjärtat är inte att se Ma kämpa med sina känslor, det är att se det ur Jacks ögon. Som vuxna förstår vi saker Jack inte kan. Vi förstår det hemska Ma går igenom, medan det för Jack är hela livet. Allt han vet. Medan Mas liv förstörts totalt är det livet allt Jack har. Tack vare att historien berättas på detta sätt snarare än ur Mas perspektiv gör att det blir så oerhört mycket mer tårgripande. Ur Mas perspektiv hade berättelsen varit ett mörker vi som åskådare aldrig hade kunnat relatera till. Nu blandas det mörka med en ett ljus av nyfikenhet, av perspektiv som får känslorna att gå i en bergochdalbana.

En stor eloge måste ges till Jacob Tremblay som trots sin ålder gör en helt fantastisk rollprestation. Han spelar inte Jack, han är Jack. Kanske blir det lättare för honom tack vare att han har Brie Larson vid sin sida, som även hon levererar. Deras kemi som mor och son är outstanding. När de omfamnar varandra efter att ha varit isär är det äkta kärlek som visas och för ett tag glömmer jag som åskådare bort att det endast är på film.

Det jag ändå tycker är mest fantastiskt är att trots sin mörka bakomliggande historia så säger filmen något mer om vår samtid. Vi är så fokuserade på att få allting gjort, att göra det snabbt, så vi glömmer att faktiskt leva. Stanna upp och bara njuta av det livet faktiskt har att erbjuda. Kanske är det vad som gör den här filmen mest fantastisk, att lärdomen vi får i slutet faktiskt inte har något med våldtäkt, kidnappning eller mental hälsa att göra. Det är något som vi alla faktiskt kan relatera till.

Med sitt tunga ämne är inte "Room" den perfekta filmen för en myskväll, men den är helt perfekt när man vill ha något som väcker känslor, tankar och hopp.

Extramaterialet består av kortare videor på hur filmen är gjord. Vi får bland annat se hur filmskaparna tänkt med casting, hur filmen gjorts och den enorma tanke som gått åt till att bygga upp det lilla rummet. Absolut intressant om man gillar "bakom kulisserna"-inslag, men ger kanske inte så mycket till filmen i sig.

1. "Room" baseras på en bok med samma namn av Emma Donoghue, som även skrivit filmmanuset.

2. Brie Larson blev nominerad och vann många fina priser för sin rolltolkning av Ma, bland annat kammade hon hem Oscarn för bästa kvinnliga huvudroll.

3. Enligt källor var scenen där Jacob måste skrika på Brie den absolut jobbigaste för honom att spela in då de kommit varandra så nära under inspelningen.