Försoning efter krisen

Tänk dig att du är en fårfarmare. Tänk dig även att din bror är fårfarmare. Tänk dig att ni har era gårdar i princip vägg i vägg. Tänk dig att ni lever ungefär samma liv individuellt. Tänk dig sedan att ni inte pratat med varandra på 40 år.

Så är läget i "Bland män och får", Islands Oscarsbidrag 2015. Bröderna Gummi (Sigurður Sigurjónsson) och Kiddi (Theodór Júlíusson) är fårfarmare i en jordbruksdal någonstans på Island och de har inte haft en konversation på 40 år. Är det något de behöver ta upp med varandra skickar de lappar via Kiddis hund. Båda två har varsin skock som har samma ursprung, en familjetradition som förts vidare från generation till generation. När traktens bästa får ska koras hamnar bröderna på första och andra plats, med bara en halv poängs skillnad.

Det är när Gummi, snuvad på vinsten, tar en närmare titt på Kiddis vinnarbagge som han upptäckter något oroväckande. Baggen bär på symptom om den förskräckliga skrapsjukan, fårens motsvarighet till galna kosjukan. Han rapporterar detta och vips har sjukan hittats på fler farmar och lösningen är drastisk: samtliga får i dalen måste avlivas, gårdar måste saneras och hela verksamheten pausas under två år. Det är en knäckande situation som får vissa farmare att lägga ned verksamheten totalt. Kiddi blir vansinnig på sin bror och sätter sig på tvären medan Gummi går emot myndigheternas order och gömmer några tackor och en viril bagge i källaren. Familjens får måste leva vidare till vilket pris som helst.

Det är lite lätt långsam och annorlunda film med vykortssnygga vyer, om man tycker gråa isländska landskap är snygga. Det är också en inblick i det ensamma livet. Vår huvudperson är Gummi och vi är med när han borstar bort snö, mekar med sina maskiner, äter sin ensamma middag, klipper tånaglarna med fårsaxen och gör annat vardagligt. Vi är även med när han myser till det runt jul med tända ljus, ett inslaget paket till sig själv och en lite lyxigare middag. Men vi är även med när han bryter ihop efter att ha tvingats avliva 147 får själv.

Orsaken till att bröderna inte pratar med varandra kommer fram under filmens gång och man förstår redan från början att det ändå handlar om tillfället när de börjar prata med varandra igen. Filmen slutar dock dramatiskt värre och tittaren får fylla i luckorna själv. Jag känner mig lite snuvad på en konklusion, men samtidigt belönad med en annorlunda filmupplevelse.

1. Originaltiteln är "Hrútar" vilket betyder "baggar" och hade filmen varit en komedi hade en svensk titel i stil med "Fårskallar" varit passande.

2. Lite humor finns det dock i filmen, bland annat ett ganska drastiskt sätt att transportera en människa till ett sjukhus.

3. En annan typ av humor hittar man bland eftertexterna, där namnges fåren i källaren.