Action i första hand

Henry vaknar upp i ett laboratorium, utan minne och utan halva vänsterarmen och halva vänsterbenet. Det är inget större problem, för hans fru är där och sätter dit mekaniska proteser i stället. Men så kliver skurken Akan in, en blonderad galning med telekinesiska krafter och en önskan att ta över världen med dylika protespimpade människor. Henry och frugan lyckas rymma, men är nu jagade av Akan och hans hantlangare. Lyckligtvis dyker en man vid namn Jimmy upp och hjälper till, åtminstone tills han lyckas bli skjuten i huvudet. Som tur är dyker Jimmy upp igen – som en helt annan person – och leder Henry mot hemligheten bakom Akan och sin egen minnesförlust.

När man tänker efter så är det ju faktiskt en hel del handling i "Hardcore". Det är inget man märker när man ser filmen, eftersom det i princip är plattan i mattan från start till mål. Actionscen efter actionscen avlöser varandra i ett rasande tempo, och handlingen portioneras ut stötvis här och där man får plats. Dessutom är precis hela filmen gjort i förstapersonsperspektiv genom att helt enkelt montera kameror framför ansiktet på "Henry". Vi ser det han ser ur hans synvinkel, ett grepp som vi nyligen såg i "Maniac"-remaken. Det gör att actionscenerna blir lätt hysteriska, och det är både bra och dåligt.

Å ena sidan har man åstadkommit helt fantastiska scener, där grymma stunts, snygg CGI och smart klippning används för att skapa hård action i högt tempo. Å andra sidan är det svårt att skaka av sig känslan av att man tittar på någon som spelar ett spel. En actionsekvens blir som en sektion av spelet, som följs av ett videoklipp med lite handling, och så brakar nästa del av spelet igång. Det blir stundtals svårt att engagera sig, speciellt då vissa actionsekvenser blir lite monotona, men det är svårt att värja sig mot uppfinningsrikedomen och att filmen faktiskt orkar hålla tempot hela vägen.

Sharlto Copley ("District 9") är som klippt och skuren för att spela Jimmys alla olika personligheter, och han är dessutom medproducent av det hela. Han gör att filmens ganska oväsentliga handling blir betydligt intressantare. Som sagt är handlingen inte mycket man tänker på, då det är non-stop stunts, slagsmål, skottlossning, biljakter och blodskvätt. En riktig röjarskiva för en stor skål popcorn med andra ord.

Inget på vår digitala recensionskopia, men DVD och blu-ray har ett kommentarsspår, en frågestund med regissören och Sharlto Copley samt bortklippta scener.

1. Henry spelades av tio olika personer, inklusive regissören.

2. Vi ser också Tim Roth i en liten roll som Henrys pappa.

3. Idén till filmen kom när regissören Ilya Naishuller gjorde en video till sitt punkband Biting Elbows låt "Bad Motherfucker" som en actionfilm med förstapersonsperspektiv. Den finns att se på YouTube.

HENRIK ANDERSSON (2016-08-18)