Humorfyllt drama med biverkningar

Brian Finch (Jake McDorman) är en helt vanlig kille som har svårt att hitta rätt i livet. När hans pappa blir dödligt sjuk gör han dock allt för att rädda honom, vilket inkluderar att ta drogen NZT som öppnar hans hjärna. Det hela får honom indragen i ett mordfall vilket i sin tur gör att han kommer i kontakt med senatorn Eddie Morra (Bradley Cooper). Plötsligt får Brian en chans att faktiskt göra något med sitt liv, en chans han inte slänger bort. Tillsammans med FBI-agenten Rebecca Harris (Jennifer Carpenter) använder han sin förmåga att ta NZT utan biverkningar för att lösa olika fall, allt från svåra mordfall till terroristhot.

Förutom att se Brian lösa brott får vi också se honom hantera sitt privata liv där framförallt hans pappa står i fokus. Han har lovat att inte berätta för någon om sitt möte med Eddie Morra eller att senatorn ger honom sprutor så han kan ta NZT utan problem när ingen annan kan det. I början av säsongen står väldigt mycket på spel och vid minsta felsteg blir Brian straffad på något sätt, vilket ofta innebär att någon i hans närhet blir hotad. Om han heller inte gör som han blir tillsagd slutar han få sprutor vilket i sin tur leder till att biverkningarna av NZT hotar hans eget liv. Det är ett väldigt bra sätt att visa Brians moral och hur långt han är beredd att gå för de han älskar. Tyvärr tappas detta efter cirka halva säsongen. Dels gör man ingenting med det och dels kan Brian plötsligt göra en massa saker utan konsekvenser.

Överlag så är säsongen riktigt intressant under första halvan, sen spårar det ut lite. Jag uppskattar verkligen hur de försöker vara originella och testa olika stilar för att göra varje avsnitt speciellt. För att få det att fungera behöver det dock finnas en kontinuitet i det, vilket det också finns i början. Sen kommer det olika stilar lite när som utan någon som helst röd tråd samtidigt som de tidigare stilarna glöms bort. Ett exempel på detta är i ett avsnitt när man gör programmet barnvänligt genom att byta ut alla "läskiga" ord till något gulligare. Att göra detta i avsnittet är ganska kul, men det hade varit så mycket mer effektfullt om man gjorde egna stilar i varje avsnitt alternativt inte var så vågad i stilen och endast gjorde ett avsnitt som stack ut. Nu blir det bara förvirrande, nästan lite som att serien hela tiden utforskar hur den ska vara.

När det kommer till slutet känns det lite som att man lagt till ett par avsnitt endast för att få ett avslut då serien inte fick en förlängning. Ett ganska bra avslut kommer nämligen två avsnitt från slutet, vilket följs av två avsnitt som snabbspolar till ett avslut utan att faktiskt knyta ihop alla trådar. Eftersom detta är den enda säsongen som finns blir det lite tråkigt och man hade hoppats på en lite bättre strukturkurva genom hela säsongen.

Samtidigt som det finns en hel del saker som talar emot serien, så är den ändå otroligt charmig. Det finns knappt en tråkigt stund då Brians karaktär kan liva upp den mest dystra höstdag. I längden gör detta att de där delarna som är mindre bra blir ännu sämre, för man vill så gärna att det sa vara så bra.

För den som gillar extramaterial som går ganska djupt in på hur en serie eller film är gjord så finns det en del smaskigt att ta del av. Bland annat en film om hur man jobbat stilistiskt med serien och en djupdykning i karaktären Brian samt personerna i hans liv. Vi får även en film om hur man adapterat filmen från 2011 med samma namn till denna TV-serie. Det är väldigt kul att se hur skaparna tänkt när det kommer till likheter och skillnader mellan filmen och serien.

Dock finns det även material som känns extremt onödigt, som exempelvis flera versioner av promos till serien. När man köpt DVD så har man ju redan gått in för att se den och behöver därför inte lockas till det.

1. I pilotavsnittet finns en scen som är nästan identisk med en scen från filmen. Enda skillnaden är egentligen att den i filmen utspelar sig i en lägenhet och i serien i ett arkiv.

2. Jennifer Carpenter var höggravid när piloten spelades in. Tack vara klädsel och kameravinklar är det dock ingenting man märker.

3. Jake McDorman blev rekommenderad av Bradley Cooper för rollen som Brian efter att de båda jobbat tillsammans i filmen "American Sniper".